Uncategorized

Hoe word ik een goede vlogger?

Mar 23, 2016 Manon van Maurik

Hoe pak je dat nou aan? Nieuwe vloggers schieten als paddenstoelen uit de grond, waardoor het steeds lastiger wordt om er echt je brood mee te verdienen. Vloggers Vera Lucker (Veracamilla) en Teske de Schepper is het na zeven jaar vloggen wél gelukt.

Met haar twintig jaar is Teske een van de bekendste vloggers van Nederland. Maar hoe heeft ze dat nou aangepakt? “Toen ik andere bloggers ging volgen, merkte ik dat ik bij hen de filmpjes altijd het leukste onderdeel vond.  En zo ontstond mijn eerste filmpje.  Ik maakte een shoplog en liet mijn nieuwe hakken en make-up zien. Met heel veel ‘uhms’ en stiltes, haha.”

Om een goede vlogger te worden moet je volgens Teske vooral jezelf zijn. “Het is best wel moeilijk om iets te vinden dat nog niemand anders doet op YouTube, dus als je persoonlijkheid dan straalt en uniek is, dan spring je er daarmee tussenuit. Daarnaast is een fijne camera ook wel handig, tegenwoordig zijn bijna alle compact camera’s gelukkig wel van prima kwaliteit. Een bewerkingsprogramma op je pc (iMovie voor Mac bijvoorbeeld) en je bent klaar om te gaan.”

 

Zestig uur per week aan het werk
Teske plaatst iedere week vier video’s. Drie op haar hoofdkanaal en een op haar tweede kanaal. Dat vergt een goede planning.  “Vier video’s per week is best veel, zeker als je bedenkt dat ik ook per week vijf artikelen plaats op mijn site en bezig ben met het schrijven van mijn album. Daardoor moet ik me wel aan een planning houden, wil ik niet in tijdnood komen. Je moet natuurlijk ook goed nadenken wat je precies gaat filmen en hoe je dat gaat bewerken. Daar gaat veel tijd in zitten. Ik ben er wel zo’n zestig uur per week mee bezig.”

Een aantal dingen moet je volgens Teske vooral niét doen om een goede vlogger te worden. “Een paar dingen die niet zo goed werken op YouTube is anderen nadoen, misleidende titels gebruiken, vragen om views bij andere YouTubers en negatief praten over anderen. Voor de rest kun je eigenlijk heel weinig fout doen.”

Vera Lucker (Veracamilla)
Vera’s ‘vlogcarrière’ begon met het schrijven van stukjes op haar blog. Ze schrijft vooral over make-up. Haar lezeressen wilden na een aantal maanden tekst en foto’s ook wel eens bewegend beeld zien. “Toen heb ik na vijf pogingen en met bibberende knietjes een filmpje opgenomen en online gezet. De reacties waren toen zo goed, dat ik daarna wekelijks video’s ben gaan maken.”

Ook volgens Vera is het belangrijk dat je gaat vloggen over iets waar je veel plezier aan beleeft. “Maar ook dat je weet waarom je het doet en dat je een doel hebt. Upload consequent en praat echt tegen de kijker, ook in de reacties onder de vlog.”

Nu plaatst ze al jaren iedere donderdag en zondag een video voor haar 179.266 volgers op YouTube. Dat niet iedereen zoveel volgers kan creëren is misschien ook niet zo gek. “Gemakkelijk is het niet, zeker niet als je groot wilt worden en er geld aan wilt verdienen. De kwaliteit is belangrijk, net als je ontwikkeling, regelmatig uploaden en origineel zijn. YouTube is heel erg in beweging, je kunt niet gewoon maar wat filmen en honderdduizenden views verwachten, daar zit echt wel veel denkwerk, een goede organisatie en planning achter.”

Trouwe volgers
Achter een succesvolle vlogger zitten trouwe volgers. Tom Wienk (13) kan daar over meepraten. Tom volgt dagelijks ongeveer vijftien tot twintig vloggers. “Furtjuh is een van mijn favorieten. Hij maakt YouTube filmpjes waarin hij eigen sketches maakt, en doet covers. Soms doet hij hele bijzondere dingen, zo maakt hij wel eens filmpjes samen met BN’ers. Dat is toch cool?!” Ook vlogger Dylan Haegens wordt op de voet gevold door Tom. “Dylan heeft een eigen soapserie op internet, en maakt ook vaak top tien lijstjes, zoals de top tien beroepen.”

Tom heeft wel een aantal criteria voor een goede vlogger. “De filmpjes moeten wel goed bewerkt zijn, goede kwaliteit hebben, en met regelmaat geplaatst worden. Ook het profiel van de vlogger bepaald voor mij of ik er naar kijk. Een duidelijke banner, goede profielfoto, het geheel moet er gewoon professioneel uitzien. Als je dat allemaal hebt, krijg je vanzelf volgers.” In het volgen van zoveel vloggers gaat een hoop tijd zitten. “Ik kijk per dag ongeveer drie uur naar filmpjes denk ik. Ik weet ook precies wanneer ze nieuwe filmpjes plaatsen. Daar is vaak een vaste dag voor.”

Social media staan nooit stil
De social media wereld blijft zich ontwikkelen. Om succesvol te blijven moeten ook vloggers meegroeien.  “Als het aan mij ligt ben ik tot mijn 65e bezig met video’s maken, over mijn moestuin of zo. Maar ik weet ook dat de onlinewereld snel verandert. Ik zal mee moeten groeien met de digitale wereld en mijn content daaraan moeten aanpassen. Jezelf blijven vernieuwen is echt heel belangrijk. Dan kan je jezelf wel blijven redden, denk ik”, vertelt Teske enthousiast.