N&A

Groei Facebook stopt: ‘Maar de rek is er nog niet uit’

Mar 23, 2016 Stijn van Mierlo

Met ongeveer 1,4 miljard gebruikers wereldwijd laat Facebook onder andere Twitter en LinkedIn ver achter zich. Toch is de groei van het aantal gebruikers gestagneerd. Vooral veel ouderen vinden hun weg naar het platform en nieuwe jonge gebruikers blijven weg. Toch denken trendwatchers Remy Steijger en Vincent Everts dat Facebook nog wel even door kan.

 De doelgroep van Facebook verschuift en wordt ouder. “Jongeren zien liever niet dat hun ouders, ooms, tantes of zelfs opa’s en oma’s gebruikers worden. Voor hen was het altijd een platform voor jongeren en vrienden onder elkaar. Nu daar mensen van een andere generatie bij komen, is het een stuk minder interessant voor ze geworden”, zegt Remy Steijger van marketingbedrijf Digital Captains.

Maar het groeiende aantal oudere gebruikers hoeft volgens blogger en trendwatcher Vincent Everts geen probleem te zijn. “De groei van Facebook is belachelijk groot geweest en dat moest ooit eens stoppen. Maar dat is niet erg. Als ze deze gebruikers maar weten te behouden. Ze kunnen het verpesten met advertenties en door niet te blijven vernieuwen”, zegt Everts. Maar Facebook vernieuwt regelmatig.

Onlangs lanceerde ze de nieuwe applicatie waarbij gebruikers kunnen livestreamen. Nu al een veelgebruikte functie, vooral door nieuwspagina’s die snel en makkelijk nieuws bij hun volgers kunnen brengen. Volgens Steijger hoeven de gebruikers niet bang te zijn dat Facebook niet vernieuwt. “Dat is waar het bijvoorbeeld bij Hyves is mis gegaan. Oprichter Mark Zuckerberg heeft echter al meerdere keren bewezen dat hij goede vernieuwingen en veranderingen aanbrengt. Het Facebook van vijf jaar geleden is totaal anders dan dat van nu. En over vijf jaar ziet het er waarschijnlijk weer heel anders uit.”

Steijger en Everts denken allebei dat het platform nog wel een aantal jaar door kan. “Facebook is een unieke site. Het is een mix van Twitter en Instagram. Op Facebook kun je teksten met foto’s plaatsen. Bij Twitter draait het alleen om de tekst, bij Instagram om de foto’s”, zegt Everts. Volgens Steijger blijven mensen Facebook ook gebruiken omdat velen al een tijdje op de site zitten en het moeilijk zullen vinden om hun account te verwijderen. “Ze hebben veel foto’s en verhalen verzameld en zullen het daarom lastig vinden om alles ineens in de prullenbak te gooien. Daarbij denk ik niet dat Zuckerberg het niet zomaar kapot laat gaan.”

 Maar Facebook is meer dan alleen een socialmediasite. Het is een bedrijf dat onder anderen ook Instagram en WhatsApp onder zijn hoede heeft. Mocht het platform Facebook ooit aan zijn einde komen, dan heeft het bedrijf nog verschillende speelvelden om op door te gaan. “Ze zijn zo enorm groot, ze kunnen nog alle kanten op. Veel jongeren die niet op Facebook zitten, zitten wel op WhatsApp en Instagram. En dat beheert Facebook ook. Maar het bedrijf groeit nu ook nog in Azië, waar ze tot nu toe niet heel groot zijn. Daar liggen ook nog kansen. We hebben nog niet het laatste van Zuckerberg gezien”, besluit Everts.