De finale van The Challenge, een wedstrijd waarbij jonge journalisten werken aan de vernieuwing van de journalistiek door middel van start-ups, vond gisteravond plaats in Utrecht. Zes teams, drie winnaars. Elk winnend team ontvangt een geldprijs van €20.000,- om te besteden aan hun start-up. In de aanloop naar de finale sprak de Mediaredactie met student journalistiek en finalist Naut van der Mede.  Samen met mede-student Joep Steenbergen bedacht hij ‘Unframed Media’, een platform waar mensen vanuit probleemgebieden anoniem foto’s en filmpjes kunnen delen met journalisten.

Het klinkt heel simpel: de foto wordt gemaakt, anoniem verzonden en komt terecht bij journalisten. Een platform als dit is broodnodig, aldus Van der Mede. “We focussen op gebieden zoals Syrië, waar journalisten hun werk niet kunnen doen door onveilige omstandigheden. De nieuwsgaring vanuit onveilige gebieden is nu niet goed in Nederland. Op deze manier kunnen we de realiteit van zo’n probleemgebied zien.”

Tijdens hun minor Media Minds Matters  kwam het eerste idee van Naut en Joep tot stand. Dit werd aangepast en ontwikkeld tot wat het nu is. Later schakelden ze ict’er Nick Verbeet in om het platform te bouwen, designer Juliët voor het ontwerp en journalist Flip Kloet voor het redactionele werk. De bètaversie van de app is klaar.

Zes teams, driefoto pitch 3 winnaars. Je zou de optie op de hoofdprijs fifty-fifty kunnen noemen. Van der Mede dacht een goede kans te hebben. “Het blijft lastig te zeggen, want ook de andere teams hebben best een goed idee. Als alles goed gaat tijdens de finale denk ik dat we kanshebbers zijn.”

Elk team hield gisteravond een pitch. Daarna stelde het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek een aantal vragen die de teams moesten beantwoorden. Ook hebben alle studenten een filmpje gemaakt, waarmee ze kans maken om de ‘Tegel Toekomst Prijs’ te winnen. Deze prijs eert journalisten die een bijdrage leveren aan de verbetering van de Nederlandstalige journalistiek.

Het eerste team dat pitchte was The Playwall. Betalen met je eigen data om een artikel te lezen, in plaats vafoto pitchn met geld betalen. Het tweede idee was Mappening, een platform waarbij studenten journalistiek van over heel de wereld nieuws kunnen delen met elkaar. Het derde idee was The News Frontier, afkomstig van de FHJ. Zij ontwikkelden een nieuwsgame waarbij je in het leven van bijvoorbeeld Hillary Clinton kan kruipen. Het vierde team was TMI, een team van vloggers dat op een leuke manier nieuws wil brengen aan de groep jongeren die te oud zijn voor het jeugdjournaal en te jong voor het acht uur-journaal. Toen was het tijd voor Unframed Media om te pitchen. Een heldere presentatie die startte met een filmpje in Syrië. Het vragen beantwoorden na de pitch begon wat stroef, maar ging daarna stukken beter. Het laatste idee, de Beelddenker, focust op laaggeletterden in Nederland. De teamleden ontwikkelden een app waarmee ook laaggeletterden het nieuws kunnen volgen en tegelijkertijd beter leren lezen.

Het was een spannende finale met de beste deelnemers ooit, vertelde de voorzitter van het Stimuleringsfonds tijdens de toespraak.  Unframed Media kreeg de aanmoedigingsprijs van €5.000,-. De drie grote winnaars, The Playwall, TMI en De Beelddenker, ontvingen de €20.000,-.

Dat was toch wel een tegenslag voor het team, vertelt Naut een dag na The Challege. “De drie winnaars hebben een heel uitvoerbaar idee. Ze willen een product maken en dat verkopen aan een doelgroep binnen Nederland. Wij hebben een ingewikkelder concept dan dat. Toch zijn we wel teleurgesteld. We zullen onze plannen moeten bijstellen, dus komen we vanmiddag bijeen om nieuwe plannen te maken. Wat er ook gebeurt, we willen doorgaan met onze start-up. Momenteel zitten we bij het POPP-programma van Wonderlab in Eindhoven. Het stoomt deelnemers in een half jaar klaar voor de markt. TMI zit daar ook bij”.