Een groot deel van mediaberichten bestaat uit hypes. Dat schreeuwt natuurlijk om een reactie op artistiek niveau. In het MOTI in Breda liggen de pareltjes van het Internet voor het oprapen.

Maar wat heeft zo’n media-hype eigenlijk om het lijf? De tentoonstelling Planet Hype helpt de verbeelding op weg.

Cindy Beck, coordinator educatie in het MOTI: “Je zou het natuurlijk wetenschappelijk kunnen laten uitzoeken. Ze doen het eigenlijk al; de onderzoeksrapporten over media-hypes zijn volop in de omloop.” Vaak blijft het maar bij onderzoeksrapporten. Die zijn vaak erg ontoegankelijk voor zomaar iedereen. “Maar kunstenaars kunnen zo’n hype behapbaar maken. Meer menselijk. En dat is wel zo fijn; media-hypes zeggen in de eerste plaats iets over de mensen van nu.”

Wat volgt is een overzicht van 15 jaar mediahypes. Twee museumzalen mediahypes. Het zijn beelden die maar al te herkenbaar aandoen; we hebben ze immers allemaal de revue zien passeren via allerlei mediaplatforms.

“Deze beelden laten duiden door kunstenaars biedt relativering. Heel anders dan onderzoekers zijn zij er vrij in om hun persoonlijke commentaar ten gehore brengen. Dat zorgt voor relativering.”

De vrijheid die kunstenaars hebben om zich te uiten over deze beelden, dat is de meerwaarde. Een flinke dosis maatschappijkritiek wordt dan ook niet geschuwd. De bezoeker wordt nadrukkelijk geconfronteerd met de persoonlijke hang-ups van de maatschappijkritische kunstenaar. Er wordt vol op het orgel gegaan op de ‘aandachtsmarkt’.

“Bedrijven generen bewust mediahypes om aan publiciteit te winnen. Bedrijven vechten onderling de strijd om consumentenaandacht uit”. Of ze spelen handig in op al bestaande mediahypes. Zo is de leus ‘Je suis Charlie’ dusdanig gecommercialiseerd dat er een markt voor Charlie-merchandise is ontstaan.”


Planet Hype is van 3 oktober 2015 tot en met 13 maart 2016 te zien.

Auteur: Laura Veldhoen
Video: Elysa van der Ven