Twitter is verleden tijd. Tenminste, voor jongeren dan. Die hebben het afgelopen jaar massaal de dienst verlaten en Snapchatten en Instagrammen er nu op los. Dat blijkt uit het Nationale Social Media onderzoek 2015. Een slechte zaak? Niet per se, al krijgt het netwerk daardoor wel een andere functie, aldus Arnoud Wokke, techjournalist bij Tweakers en social media-specialist.

In 2015 was er een daling van 700 duizend Twitteraars te zien bij het aantal Nederlandse jongeren, 26 procent van alle gebruikers. De reden? Het sociale gedeelte. Jongeren zoeken hun geluk elders volgens Wokke. ”Sommige mensen denken dat de daling toe te schrijven is aan bepaalde functies of het uiterlijk van een app of dienst, maar dat is nonsens. Sociale media zijn sociaal en mensen volgen daarin altijd andere mensen. Jongeren zitten er niet op, simpelweg omdat hun vrienden er ook niet meer op zitten. Een kleine groep van trendsetters, vaak studenten met veel vrienden, bepalen welke toepassingen populair raken of juist in onbruik raken. Dat zag je ook bij Hyves. Jongeren stapten uit het niets massaal over naar Facebook.”

Ongeëvenaarde nieuwsdienst
Het gevolg van het vertrek van jongeren is dat er op Twitter nu vooral volwassen gebruikers zitten. Een aanzienlijk deel daarvan bestaat uit journalisten. Het vermakelijke deel verdwijnt daarmee, maar dat wil niet zeggen dat er geen toekomst meer is voor de dienst. De functie verandert wel. ”Voor het verspreiden en bediscussiëren van nieuws blijft Twitter ongeëvenaard. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook of Snapchat, is het realtime-element veel sterker.Het wordt echt een nieuwstool. Buiten de media-wereld is het bereik veel kleiner en heeft het waarschijnlijk weinig toekomst meer”, aldus de techspecialist.

Het grote voordeel van Twitter is dat iedereen, de gewone burger dus ook, snel een berichtje of foto kan plaatsen en daarmee een groot publiek kan bereiken. Dat heeft tot wereldrevoluties geleid, zie als voorbeeld de Arabische Lente. Twitter en andere social media speelde daar een grote rol in. Het probleem van tegenwoordig is dat de bronnen door de dalende cijfers wel wat eentoniger worden. “Bij grote gebeurtenissen zullen er steeds minder getuigenissen en foto’s van de gewone mensen te vinden zijn, iets wat in het verleden juist heel hoog was”, vervolgt Wokke.

Geen verificatie 
Theo Teitsma, journalist voor het AD, beaamt het nut van Twitter. “Het grote voordeel is dat je veelzijdige verhalen tegenkomt die andere kranten niet hebben. Geregeld zien we op de redactie een tweet over bijvoorbeeld een ongeluk. Dat kan dan zomaar een verhaal opleveren.” Hoewel het gegeven dat iedere Nederlander zijn lief en leed kan delen soms dingen oplevert, gaat het soms hier ook fout volgens Teitsma. “Het gevaar is dat die berichten niet geverifieerd worden, en dat we soms voor niets op een tweet afgaan.”

snap

Fotovriendelijk
Volgens het onderzoek stappen Nederlandse jongeren die eerst massaal Twitterden over naar apps als Snapchat en Instagram. Het aantal gebruikers van Instagram nam met maar liefst 29 procent naar 1.8 miljoen. Dit omdat het sneller is en meer gericht op foto’s. Eén van die overstappers is Justin Arnts (22). Met bijna 32.000 tweets was hij ooit enorm actief, tot juli 2014. ”Na een tijdje boeide het me niet meer. Twitter werd voor mij een platform waar alleen BN’ers bezig waren om zichzelf in de spotlights te zetten en te houden. Rond die tijd werd Snapchat een hype en merkte ik Instagram op. Daarmee kun je foto’s die je wilt plaatsen mooi bewerken, iets wat op Twitter niet kan. Dat was het einde voor mij.”