N&A Tech & Innovatie

‘De papieren televisiegids sterft uit’

Jan 27, 2016 Femke Molenaar

De papieren televisiegids heeft alle kenmerken van een bedreigde diersoort. De afgelopen jaren zijn de oplages namelijk flink gedaald. Steeds meer mensen bekijken de gids online of zelfs via een app, speciaal ontwikkeld voor televisiegidsen. De vraag is of er nog wel behoefte is aan de papieren versies.

Stijn Veeger is de ontwikkelaar en eigenaar van de meest gedownloade televisie app in de Appstore: TVGiDS.tv. Hij vraagt zich af of er over tien jaar nog wel papieren televisiegidsen zijn. “Wij zijn eerst een tijd op internet actief geweest via www.tvgids.tv, maar lanceerden in 2009 een app. Meteen kregen we veel positieve reacties van gebruikers: ‘Dit is ideaal, ik zeg gelijk mijn papieren tv gids op’. De downloads gingen ontzettend hard. Niet vreemd, naar mijn idee. Wij spelen in op de behoefte aan ‘mobiel’ in de markt. Door het succes van de mobiele app is er duidelijk minder interesse in papieren versies van televisiegegevens.”

Digitale bedreigingen

Van alle televisiegidsen in Nederland heeft Veronica Magazine verreweg de grootste oplage: ruim 400 duizend, gevolgd door de MIKRO-gids met meer dan 250.000 oplages. Een succesvolle uitgave, maar toch heeft hoofdredactrice Debby Nobel al ingespeeld op digitale bedreigingen. “Bij ons lees je naast de eigenlijke tv-gids ook artikelen, interviews, achtergronden, lifestyle en muziek, een compleet magazine. Nog steeds hebben we de grootste oplage, maar we zien wel jaarlijks de cijfers behoorlijk dalen. Ik verwacht dat de papieren gids op een gegeven moment gaat uitsterven. Aangezien er op dit terrein zo veel concurrentie is, hebben we vorig jaar de app Superguide gelanceerd. Een digitale tv-gids met daarin een enorme film- en seriedatabase. Op deze manier gaan we mee met de tijd en de veranderende behoefte van de consument.”

Nobel doelt op de manier waarop mensen tegenwoordig online of via apps hun informatie willen verkrijgen. De vraag in de huiskamer verandert volgens haar snel, net als de manier van televisie kijken anno 2016. Alles is tegenwoordig on demand te verkrijgen, of dat nu legaal of illegaal gebeurt. Zappen of real-time kijken, lange tijd de enige manier om toegang te hebben tot het aanbod, is niet meer nodig.

Netflix

Ook Veeger vraagt zich hardop af of de televisiegids over tien jaar nog wel bestaat. Blijven we nog wel lineair tv kijken? Nieuwe diensten als Netflix zorgen ervoor dat mensen zelf bepalen wat ze op welk moment zien. Veeger zelf ontkomt niet aan vernieuwing.  Nog steeds wordt zijn app dagelijks veelvuldig gedownload, maar de echte groei is er nu wel uit. “Daarom brengen wij binnenkort de nieuwe app GiDS.tv uit. Daarmee spelen we in op allerlei vragen, zoals wat er nieuw is op Netflix en wat populair is op Uitzending Gemist. We moeten wel, want het mediagebruik verandert ontzettend snel, waardoor we mensen via een nieuwe dienst moeten bereiken.”

Dankzij het succes van de app TVGiDS.tv kan Veeger de investeringen blijven financieren. Voor een televisiegids moeten mensen betalen, maar ons alternatief is gratis. Alle opbrengsten moeten dus uit advertenties komen. We hebben een pro-versie van de app, met allerlei extra’s waar mensen eenmalig voor moeten betalen. Toen Superguide met dezelfde informatie kwam in een gratis app, moesten we hier wel in meegaan. We hebben de extra’s toegevoegd aan onze kosteloze versie. En zo blijft er continu strijd.”

Gidsfunctie

Veeger verwacht dat er altijd een gidsfunctie nodig is om de kijker te informeren over nieuwe series, films en wanneer ze beschikbaar komen. Maar de papieren gids van nu, zal er over tien jaar wel een heel andere vorm hebben. ”Of dat Superguide, TVGiDS.tv of een andere aanbieder zal zijn? De toekomst zal dat uitwijzen.” Maar één ding staat voor Veeger vast: “We zullen doorlopend op de behoefte van de gebruiker moeten inspelen. Degene die dat goed kan, is er over tien jaar nog.”