De laatste tijd zijn er veel mediahypes. Mensen worden gebombardeerd door nieuws en promotie. Zowel de vluchtelingenproblematiek als series en films verschijnen bijna dagelijks in de media. Waarom dit gebeurt, is lang niet altijd duidelijk.

De mediahypes bij bepaalde onderwerpen zijn verrassend. Goed voor de bekendheid van een bedrijf is het wel. Bij onderwerpen die op dat moment actueel zijn, is het te snappen. Hier kunnen de media nou eenmaal niet onderuit.

Verschillende omroepen en kranten promoten een serie of een ander onderwerp. Media hoeven de stroom niet altijd te volgen. Ze komen wel degelijk onder de mediahypes uit. Ze hebben de keuze om zichzelf te onderscheiden. Zij lijken bang voor het onbekende, bang dat ze enkele lezers of kijkers minder hebben. Terwijl het publiek juist meer lijkt te willen dan alleen het voorgekauwde nieuws.

Neem de nieuwe Netflix-serie ‘Making a Murderer’. Interessant hoe een rechtszaak in zijn werk gaat, maar bij een serie wordt het langdradig. Het is onnodig om daar een documentairereeks te maken en bovendien zonde van de tijd. Iedere aflevering een nieuwe zaak, zoals in alle andere crime-series, is beter. Het is niet boeiend en men moet zich door de eerste afleveringen heen worstelen. Het risico is dat men afhaakt.

Mediahypes zijn leuk voor het aantal kliks, voor de kijkcijfers en voor het vermaak van het publiek. Een toegevoegde waarde is er zeker niet. Mensen kunnen ook gewoon hun eigen tips ontdekken bij ‘Wie is de Mol’. Daar heeft niemand de pers bij nodig. Tip: Weg ermee. Laat iedereen het zelf maar uitzoeken, dat gebeurde vroeger ook.

Mediahypes. De een snapt het, de ander niet. Eén ding is zeker: met series of nieuws dat overal is te vinden snap ik het in ieder geval niet. Dus media: onderscheid je van de rest en laat die media-aandacht eens achterwege.

Image Credits: Nomad Soldier.