Wil je meer weten over die ene gave reisbestemming? Grote kans dat je op Google bij een reisblog uitkomt. Uit onderzoek blijkt dat de nummer 1 reisblog van Nederland een groter bereik heeft dan de vier grootste reisbladen bij elkaar. Hoe komt het dat reisblogs zo populair zijn geworden?

Voor dit onderzoek heeft de School voor Reisjournalistiek honderden reisblogs bezocht en benaderd. Hier is een Top 100 uitgekomen met op nummer 1 Droomplekken.nl, de website van Corno van den Berg. “Droomplekken gaat over de mooiste plekken ter wereld. Het zijn plekken waar je als reisliefhebber moet zijn geweest. De website is een persoonlijke lijst waar steeds meer plekken bij komen naarmate ik vaker reis. Zo is het ook eigenlijk begonnen; ik wilde mijn lijst met foto’s en via social media delen met andere reizigers.”

Maar wat maakt Droomplekken.nl nou zo anders dan alle andere blogs in de Top 100? “Als ik heel eerlijk ben: ervaring en kwaliteit. Ik heb voor kranten en tijdschriften gewerkt, vandaar de ervaring. Ik wil ervoor zorgen dat mijn verhalen goed zijn en dat ze duidelijk weergeven wat een bestemming kan bieden”, aldus Van den Berg.

Samenwerking

Online is er, naast alle reisblogs, een bedrijf dat onderzoek doet op het gebied van reizen: Cherry Picker. Dit is een Amsterdams bureau dat reis- en communicatietrends onderzoekt en deze inzichten onder andere gebruikt voor onderzoeksrapporten en trendpresentaties. Ze zijn begonnen in de branche ‘travel’, maar verbreden nu naar ‘travel & lifestyle’.

Cherry Picker werkt dagelijks samen met reisbloggers voor opdrachtgevers, maar ook om kennis op het gebied van reistrends met elkaar te delen. Dit doen ze in de vorm van ambassadeurschappen, mediareizen en campagnes.

Populariteit

Volgens Tessa aan de Stegge, oprichtster van Cherry Picker, is reizen in de afgelopen jaren veranderd. “Vroeger was het vooral bedoeld om bij te tanken, maar tegenwoordig is het veel meer dan dat. Ons trendonderzoek voor 2016 gaf als belangrijkste uitkomst dat het nieuwe jaar draait om spontaniteit, verrassing en instant travel. Blogs inspireren reizigers en lenen zich goed voor research ter oriëntatie vooraf en tijdens de trip. Reisbloggers bieden persoonlijke inspiratie: door het delen van unieke content inspireren en informeren zij je in je zoektocht. Ook hebben ze een duidelijk gezicht en stralen daardoor betrouwbaarheid uit, een groot verschil met massale reviewsites.”

Van den Berg denkt dat reisblogs zo populair zijn geworden, omdat iedereen gebruik maakt van internet. “Als ze iets over reizen zoeken, kunnen ze bij mij of andere reisblogs uitkomen. Er zal altijd nog wel een markt voor reisbladen bestaan, maar dit is een ander segment.”

Hobby of werk?

Voor Van den Berg is Droomplekken.nl zijn fulltime baan geworden, maar hoe zit dat eigenlijk met de rest van de reisbloggers? Cherry Picker heeft, voor het Storymakers event in 2015, daar onderzoek naar gedaan en het blijkt dat 53 procent uiteindelijk van hun blog wil leven. In 2015 was het voor 20 procent hun hoofdinkomen en voor 57 procent een bijverdienste. Aan de Stegge: “75 procent blogt vanuit hun persoonlijke passies en dit is ook de best gelezen content. 80,4 procent van hun lezers zijn tussen de 20 en 35 jaar, wat het vooroordeel onderuit haalt dat blogs zich alleen richten op ‘jonge meisjes’. Voor ons is het duidelijk dat bloggers en andere online influencers de sleutel zijn tot het bereiken en enthousiasmeren van de doelgroep!”

Wist je dat?

Image Credits: https://pixabay.com/nl/.