Internationaal

De scheve relatie tussen Amerikaanse media en de presidentsverkiezingen

Jan 21, 2016 Marin

De Amerikaanse voorverkiezingen zijn weer in volle gang. De berichtgeving over de presidentsverkiezingen is echter niet geheel eerlijk verdeeld. De website www.alternet.org publiceert een artikel waarin duidelijk wordt dat Sanders slechts twintig seconden media-aandacht  krijgt voor elke 81 minuten die Trump krijgt (link). Hoe kan dat?

Verdere informatie over de voorverkiezingen komt van de Quinnipac University, die gespecialiseerd is in de peilingen van de publieke opinie. De eerste opiniepeiling werd gepubliceerd op 22 december 2015. Deze peilingen maken duidelijk dat Donald Trump, ondanks zijn enorme media-aandacht, helemaal niet zo groot is. Met 28 procent van de Republikeinse stemmen leidt hij in de Republikeinse kant, maar de tweede kandidaat, Ted Cruz, staat op 24 procent. Toch wordt hij in de media een stuk minder genoemd.

Dat Trumps naam zo vaak voorkomt in de media, hoeft niet eens te maken te hebben met de politiek. Met het oog op entertainment is de berichtgeving rondom Trump ontzettend populair. Volgens de republikeinse presidentskandidaat Carly Fiorina is Trump de ‘Kim Kardashian van de politiek’. Ze voegt hieraan toe: “Beiden zijn beroemd omdat ze beroemd zijn, en de media speelt daarin mee.”

Aan de democratische kant geldt dezelfde scheve verhouding. Hillary Clinton haalt 61 procent van de stemmen, ten opzichte van Bernie Sanders, die dertig procent van de stemmen haalt. Toch wordt Clinton vaker in de media genoemd dan Sanders. Een van de redenen hiervoor is een financiële reden.

De campagne voor deze voorverkiezingen worden door presidentskandidaten grotendeels uit eigen zak betaald. Presidentskandidaten betalen flink om reclame voor zichzelf te maken op tv. Sommige Amerikanen zijn nauwelijks betrokken bij de voorverkiezingen waardoor ze maar weinig meekrijgen over de presidentskandidaten. De enkele feiten die ze wél leren, leren ze via de televisie. Reclame in kranten en op de radio, pamfletten en reclameborden blijken een stuk minder effectief dan de reclames op tv. De grote kandidaten als Clinton en Trump weten veel geld voor hun campagne op te halen bij bedrijven, in tegenstelling tot Sanders, die zijn campagne grotendeels financiert door middel van individuele bijdragen van stemmers.

Dit is een reden waarom mediabedrijven Sanders een stuk minder interessant vinden dan Clinton. Ze willen namelijk dollars zien. De hele presidentsverkiezingen zijn voor de media namelijk een enorme bron van inkomsten. De uitzendingen over de verkiezingen leveren geen torenhoge kijkcijfers op, maar de presidentskandidaten zijn bereid er veel geld voor neer te leggen, waardoor het uitzenden van deze verkiezingen voor mediabedrijven erg aantrekkelijk is.

Volgens Amerika-kenner Maarten Kolsloot kan er nog een tweede reden zijn dat Clinton in de media veel populairder is dan Sanders. “De Amerikanen zijn verliefd op de Clintons. Zij zijn voor de Amerikanen het dichtste bij een koningshuis. Daar is de pers gek op. Er komen nu nog steeds verhalen terug die al jaren oud zijn. Denk bijvoorbeeld aan de vriendinnen van Bill Clinton.”

Kolsloot heeft ook nog een mening over de berichtgeving van de algemene presidentsverkiezingen. “In Amerika is de media meer bezig met het horserace-frame. De berichtgeving gaat namelijk meer over de race richting het Witte Huis dan over de inhoud.”