N&A

Social media maken gehakt van Utrechts restaurant

Jan 20, 2016 Jeffrey Tijdhof

De kracht van de sociale media werd deze week weer bewezen. Een sushi-zaak in Utrecht viel op Facebook uit tegen een klant en dat kwam de zaak duur te staan. Na aandacht op een populaire Facebookpagina met ruim 260.000 volgers, kreeg Jetset Sushi honderden negatieve recensies via diverse websites.

Jetset Sushi in de Utrechtse wijk Zuilen heeft maandag een slechte beurt op Facebook gemaakt. Een klant die zondag ziek was geworden van een bestelling bij het restaurant liet dat via Facebook weten. Het restaurant reageerde vervolgens dat ze niet ziek kon worden van het eten uit het restaurant. De klant zei daarop dat ze haar sushi niet meer daar gaat halen. Het restaurant noemde haar vervolgens ‘een zwangere zeurpiet’. Daarop kwam de populaire Facebookpagina ‘Klantenservice’ die om excuses ging vragen. Dat heeft het restaurant geweten: binnen een uur waren er al honderden negatieve recensies via Facebook, Eet.nu en andere recensiesites.

Donny van de Klantenservice vertelt waarom ze tot actie overgingen: “De eigenaar reageerde enorm agressief, dreigde dat hij weet waar de klant woont en als klap op de vuurpijl riep hij dat niemand hem kapot kan maken via het internet. Dit vonden wij wel een leuk moment om deze man kennis te laten maken met de kracht van social media.” De kracht van de sociale media werd al snel bewezen, vele negatieve recensies volgen. Volgens de Klantenservice is het niet zo dat ze de sushi-zaak aan de schandpaal hebben genageld: “Daarentegen gaven we het restaurant de kans om de publiciteit in hun voordeel te gebruiken door excuses aan de klant aan te bieden.”

De sushi-zaak heeft haar Facebookpagina verwijderd. Het restaurant heeft ‘welgemeende excuses’ aangeboden en laten weten dat ‘de persoon in kwestie is ontslagen’. Jetset Sushi was maandagavond niet bereikbaar, ondanks haar openingstijden van 16.00 tot 22.00 uur. Of de Klantenservice spijt heeft van deze bemoeienis? “Nee. Er bestaat wat ons betreft geen negatieve publiciteit, pas als ze niet meer over het restaurant praten moet het zich zorgen gaan maken.”

Image Credits: KoiQuestion.