Social media gaat los met duizenden theorieën en op Twitter is de hashtag elke zaterdagavond trending topic. Samen puzzelen miljoenen kijkers tien weken lang over wie het o zo succesvolle televisieprogramma saboteert. Wie is de Mol?

Naast de app, waar kijkers hun mol per aflevering kunnen voorspellen, bestaan er meerdere social media-accounts waarop de redactie regelmatig actief is. De afvaller van elke aflevering is op zondag te horen in het 3FM programma Annemieke Hier. Nieuw dit jaar is de Wie is de Mol? Experience: een door AVROTROS georganiseerde fandag waar kijkers presentator Art Rooijakkers en de kandidaten kunnen ontmoeten. Daarnaast is er een ‘molboekje’: een notitieboekje waarin je opvallende acties van kandidaten kunt opschrijven om zo de saboteur te ontmaskeren. Of dat de kijker ook daadwerkelijk dichter bij de mol brengt, is nog maar de vraag. Niets is natuurlijk wat het lijkt in het programma.

Het online tijdperk zorgt dat het programma ieder jaar weer met toevoegingen komt. Hoe verklaren ze zelf hun succes? Mediaredactie sprak de internetredactie van Wie Is De Mol? Vanwege de geheimhoudingsplicht wil de redactie anoniem blijven.

“Het geeft een enorme druk op ons, omdat het programma zó succesvol is. Wie is de Mol? moet altijd een uitdaging blijven. Dat doen we door constant nieuwe media bij te houden. We kijken wat er in opkomst is, zoals op dit moment Snapchat bij de jeugd. Op die app hebben we sinds dit jaar een account, waarin we nu al succes zien. We gebruiken Snapchat voornamelijk voor Moltalk, de nabeschouwing die nu op televisie te zien is in plaats van op internet. Hier plaatsen we backstage beelden van de tafelgasten en presentatoren wat zorgt voor een leuke content.

“Op de redactie weten wij zelf niet eens wie de mol is.”

Moltalk analyseert iedere uitzending na afloop. Dat gebeurt met oud-kandidaten, maar ook met binnenkomende tweets en reacties van kijkers. Op de redactie weten wij zelf niet eens wie de mol is. We hebben ook geen tijd om zelf op ‘jacht’ te gaan, aangezien het internet ontploft tijdens de uitzending. Wel zijn er binnen AVROTROS fanatieke redacties die poules aanmaken in de Wie is de Mol? app. Die bestaat sinds vorig jaar en wordt steeds populairder. Tijdens de eerste aflevering was hij zelfs overbelast. Dat komt doordat elke generatie tegenwoordig een smartphone heeft en de app dus kan downloaden.

Door nieuwe media te betrekken proberen wij een zo groot mogelijke doelgroep te behalen. Zo zijn we afgelopen jaar met Instagram begonnen en zien we hier een enorme stijgende lijn in. We trekken zo kijkers van verschillende leeftijden en dat is precies wat we willen.

In de toekomst willen we nog meer gebruik gaan maken van nieuwe media. Elk jaar zoeken we naar nieuwe ideeën om op social media een groot bereik te creëren in interactie met kijkers. En dat is denken wij de sleutel van ons succes.”