De nieuwe website Candle.nu is online. Candle is, zoals de naam doet vermoeden, gebaseerd op de website Blendle.com, ook wel het iTunes van de journalistiek genoemd. Het grootste verschil tussen deze twee websites is dat Candle zich puur richt op de christelijke journalistiek. Om meer te weten te komen over deze nieuwe nieuwssite heeft de Mediaredactie gesproken met de oprichter Wijnand Voogdt.

Hoewel de naam anders doet vernoemen, is Candle geen precieze kopie. Voor 2,95 euro per maand kun je zeventig artikelen lezen. Hierin verschilt Candle ten opzichte van Blendle, waar je per artikel een bepaald bedrag betaalt. In dat opzicht lijkt Candle meer op een website als Netflix of Spotify. Candle is een initiatief van het internetbureau Spring, die ook verantwoordelijk is voor onder andere de christelijke nieuwssite Cvandaag.nl.

Het internetbureau werd oorspronkelijk benaderd om een christelijke bol.com te starten, maar dit bleek moeilijk omdat uitgevers er weinig vertrouwen in hadden. Daarom werd er gekeken naar alternatieven, en viel het oog op Blendle. Dit idee bleek meer succes te hebben. Er werd een onderzoek gedaan onder de lezers van Cvandaag.nl, waarvan 85 procent van de ondervraagden enthousiast reageerde op het idee van een christelijke Blendle. Met deze cijfers hadden uitgevers meer vertrouwen in het initiatief.

De doelgroep

Volgens oprichter Wijnand Voogdt is Candle niet alleen gericht op gelovigen: “De artikelen zullen in de praktijk wel het meest gelezen worden door gelovigen, vanwege de christelijke inslag die de artikelen hebben, maar het is ook interessant voor mensen die meer willen weten over het christendom.” Voogdt is ervan overtuigd dat Candle het goed gaat doen onder gelovigen. “De aanname dat de meeste gelovigen oud zijn, klopt niet helemaal. Maar ook bij de ouderen zie ik Candle wel werken. Als we kijken naar Blendle, dan zijn daar ook veel lezers vijftigplus. Veel van de eerste aanmeldingen bij Candle zijn van dat ook.”

Voogdt is ervan overtuigd dat Candle de komende tijd nog gaat groeien. “We gaan afspraken maken met christelijke groepen, zoals het aanbieden speciale kortingen. We gaan ons ook richten op christelijke boeken en films, niet alleen artikelen. Zo raak je meer mensen en de abonnees die we al hebben, bieden we op deze manier meer.” Het doel van Candle is in enkele jaren naar ten minste 10.000 lezers te groeien.