We kijken minder naar de buis en meer online. Video on-demand, het kijken van video’s en programma’s op elk gewenst moment, en streamingsdiensten zoals Netflix groeien in populariteit. De Nederlandse televisieomroepen lijken er moeite mee te hebben om deze trend bij te benen.

In 2015 keken we met gemiddeld 190 minuten per dag. Dat is 4,8 procent minder dan het jaar ervoor. Een forse daling ten opzichte van andere jaren. Dat blijkt uit gegevens van Stichting Kijkonderzoek (SKO). Naast het uitblijven van belangrijke sportevenementen in 2015 is het zogenaamde ‘Netflix-effect’, de overgang van het traditioneel televisiekijken naar video on-demand en online tv, een belangrijke oorzaak van die krimp.

Kijktijd in minuten sinds 2004
Kijktijd in minuten sinds 2004

Voor de omroepen komt deze conclusie niet geheel onverwacht. Met initiatieven als Uitzending Gemist en RTL XL spelen de omroepen in op de trend van online televisie. Consumenten kunnen met de diensten online hun favoriete programma op elk gewenst moment terugkijken. “Maar daar zit heel veel niet in”, zegt Erwin Blom, deskundige op het gebied van nieuwe media en medeoprichter van Fast Moving Targets. “Dat kan bijvoorbeeld komen omdat ze daar de rechten niet voor hebben, maar dat snap je als kijker niet. Je moet er wel op kunnen vertrouwen dat als je iets gemist hebt of ergens hebt gezien, het daar terug te vinden is.”

De programma’s die on-demand zijn terug te kijken, zijn nog niet van al te beste kwaliteit. Tot grote frustratie van kijkers.

Geen slecht televisiejaar

Ondanks de afname in kijktijd was 2015 zeker geen slecht jaar voor de Nederlandse televisie. Boer Zoekt Vrouw is met 4,6 miljoen kijkers het best bekeken programma van 2015, dat zijn ruim een miljoen kijkers meer dan 2014. Ook landelijke favorieten als Wie is de Mol? (3,6 miljoen kijkers) en Heel Holland Bakt (3,1 miljoen kijkers) scoorden hoge cijfers. “Televisiekijken is nog steeds populair”, zegt Charlotte Geurink, woordvoerster van de NPO. “Wat wij doen is een tweesporenbeleid aanhouden. We zetten in op tv, maar zien ook dat on-demand steeds belangrijker wordt.”

Medio 2014 startten de NPO, RTL en SBS samen NLziet op, waar je voor acht euro per maand on-demand programma’s en films zonder reclame kunt kijken. De NPO kwam bovendien al eerder met het soortgelijke NPO Plus. Deze diensten leveren weliswaar betere kwaliteit, maar HD is het nog niet. “Je moet bedenken dat het heel duur is”, reageert Geurink.“We moeten erg goed kijken waar we ons geld aan uitgeven en bovendien hebben we enorme bezuinigingen gehad.”

Blom vindt dat de omroepen een voorbeeld moeten nemen aan Netflix, dat door een hoge kwaliteit en een lage prijs de laatste jaren enorm gegroeid is. “Het gebruikersgemak, de prijs en het aanbod goed zijn”, stelt de mediadeskundige. “Die drie dingen moeten kloppen en dan komt het een succes.”

Image Credits: Stichting Kijkonderzoek.