Beeld: Flickr.com

Niets is zo veranderlijk als de (social)media, ook komend jaar gaat er op dit gebied weer het een en ander veranderen. Welke nieuwe media trends wij in 2016 kunnen verwachten, lees je in dit artikel.

Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie is in opkomst en zal steeds meer een rol gaan spelen bij de creatie van nieuwe content. In de loop van 2016 zullen we steeds meer updates zien die zijn gegenereerd door algoritmen. “Robotjournalistiek is dus inderdaad steeds meer in opkomst”, zegt trendwatcher Anjo Kantelberg. Zij werkte afgelopen jaar onder andere voor de NOS om te zorgen dat het journaal en het weer aantrekkelijker zouden worden voor een jongere doelgroep. “Er wordt steeds meer en vaker gebruik gemaakt van robotjournalistiek. Velen van ons zal het niet opvallen, maar in veel dagbladen worden er al geregeld korte stukken tekst met veel feiten en getallen geschreven door robots. In de video hieronder is kort te zien wat Artificial Intelligence inhoudt, de open source software van Google die onder andere gebruikt wordt voor Google Translate en Google Image Search. Deze software is in staat om op zichzelf het web af te struinen op zoek naar informatie en deze uiteindelijk samen te voegen tot een compleet artikel.

Social search
Er zal steeds meer gebruik gemaakt gaan worden van ‘social search’. Het gebruiken van zoekopdrachten door sociale media. Zo spelen deze steeds meer en beter in op de interesses van mensen. In de journalistiek wordt hier ook steeds meer gebruik van gemaakt. “Neem nou het RTL Nieuws”, zegt Kantelberg. “Tegenwoordig nemen zij vrijwel elke dag de ‘trending online topics’ van de social media over. Iets wat wellicht niet voor iedereen even interessant of nieuwswaardig is, maar wel wat online veel gezocht of gelezen wordt. En daarmee voor het RTL Nieuws de moeite om het aan bod te laten komen tijdens de uitzending.” Volgens Kantelberg zal ook het NOS journaal het komende jaar actief gebruik gaan maken van social search.

Video domineert
Dat video steeds belangrijker en populairder aan het worden is, was al bekend. Maar waarom wordt videocontent eigenlijk steeds populairder? Kantelberg zegt dat door de komst van het internet en social media mensen steeds meer informatie in een kortere periode moeten vergaren. “We zijn met z’n allen nogal informatie-moe geworden. Beeld kost gewoonweg minder tijd en energie om te verwerken dan tekst en blijft ook beter hangen.” Tekst zal online dus steeds meer verdwijnen en videocontent gaat daarentegen juist toenemen. Online wordt er momenteel op allerlei vlakken geëxperimenteerd met video. Zo is Facebook bijvoorbeeld aan het experimenteren met profile-video’s (zie onderstaande video). Hierbij maakt Facebook het mogelijk om in plaats van een profielfoto een korte profielvideo te uploaden. Op deze manier wordt je profiel nog persoonlijker, wat weer goed is voor personal branding.

‘In the moment’-publicingin-the-moment-posts-domineren
Een voorbeeld van toename op gebied van videocontent is volgens Kantelberg de livestream video. “We willen tegenwoordig veel meer ‘in the moment’ publiceren en posten, daar bieden livestreams een goede uitkomst voor. In the moment posts domineren namelijk.” Nu is social media natuurlijk al behoorlijk ‘in the moment’ volgens Kantelberg, maar hoe meer in the moment, hoe beter.  Voorbeelden van ‘live streaming video’ apps waar hoogstwaarschijnlijk veel gebruik van gemaakt zal gaan worden komend jaar, zijn Meerkat, Periscope en Blab.

Storytelling
Om een hechte band op te bouwen met je publiek, moet je als platform of media meer doen dan alleen vertellen over je platform, product of dienst. “Verschillende media zullen komend jaar steeds meer gebruik gaan maken van storytelling om zo de interactie met mensen te vergroten”, zegt Kantelberg. Snapchat is hier een goed middel voor. Door middel van Snapchat kunnen media een tipje van de sluier oplichten van achter de schermen. Kijkers hebben daarin ook weer de mogelijkheid om te reageren. Op deze manier ontstaat er veel meer interactie tussen zender en ontvanger en voelen de kijkers zich meer ‘connected’ met het medium in kwestie.