Vlogs zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van veel jongeren. Pubers kijken massaal naar Monica Geuze en Beautygloss en voor de wat jongere doelgroep is Enzo Knol met zo’n 1 miljoen abonnees een waar fenomeen. Natuurlijk moet er ook geld worden verdiend met deze vlogs. Een krultang die ‘echt geweldig fijn’ is, een gezonde shake die er écht voor zorgt dat je wakkerder bent: steeds vaker vind je branded content in vlogs. Hoe is dit eigenlijk voor de journalistiek, lopen straks alle adverteerders over naar vloggers?

Adverteerders van een product of dienst bereiken via een vlog enorm veel kijkers. “Bij vloggers is het vaak niet helemaal duidelijk dat het om reclame gaat. Onder het mom ‘even boodschapjes doen’ wordt er reclame gemaakt voor een supermarktketen. Hierdoor kunnen adverteerders producten en diensten in een erg informele setting kunnen verkopen”, aldus Nathalie de Vries van Ganbaroo PR. De regels die in de Reclamecode Social Media staan, worden niet altijd goed nageleefd. Deze regels houden in dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn en je moet vermelden wanneer je voor de reclame in geld of natura een vergoeding hebt gekregen. Ook moet de relatie tussen adverteerder en vlogger duidelijk zijn.

Sluikreclame?
Dat die relatie tussen adverteerder en vlogger niet altijd duidelijk is, is ook volgens Simone Krouwer, promovendus branded content aan de universiteit van Antwerpen, goed zichtbaar. “Als mediagebruikers branded content als een vorm van adverteren herkennen, zijn ze kritischer ten opzichte van de inhoud. Marketeers weten dit als geen ander. Daarom zal de verleiding voor veel vloggers groot zijn om de gesponsorde inhoud niet op te laten vallen.” Krouwer benadrukt dat het juist erg cruciaal is voor vloggers om te melden dat het om reclame gaat. Vlogs zijn vaak persoonlijk en kijkers hopen daarbij op eerlijke video’s. Het is volgens haar dan ook niet goed voor een vlogger als kijkers erachter komen dat een vlogger wordt betaald om een bepaald product in een positief daglicht te stellen, zonder dat dit wordt gecommuniceerd. “Mogelijk verliezen ze zo hun vertrouwen in de vlogger als informatiebron.”

Invloed op journalistiek
Maar wat heeft deze branded content nu voor invloed op de journalistiek? Tess Duinker, hoofdredactrice van www.fashionscene.nl, merkt geen directe concurrentie van vloggers: “Advertenties op vlogs en sites zijn heel verschillend. Het is aan bedrijven in welke setting ze het product het liefst willen verkopen. Op een site krijg je bijvoorbeeld een directe link naar het product, maar in een vlog kan deze link weer worden neergezet in de beschrijving.” Als Pr bureau merkt Nathalie de Vries ook niet per se dat adverteerders wegblijven bij journalistieke sites door vloggers: “Vloggers zijn met hun grote bereik zeker concurrentie voor de journalistiek. Echter is de concurrentie niet zo groot dat journalistieke sites er echt last van hebben. Een site als Vogue heeft al een lange tijd naam gemaakt en het vertrouwen van bedrijven in deze grote namen blijft. Voor journalistieke nieuwkomers kan het echter wel gevolgen hebben.”

Mogelijkheden
Simone Krouwer grijpt terug op de duidelijkheid van reclame in vlogs. “Als mediagebruikers zich misleid voelen door branded content in vlogs, heeft dit zeker effect voor journalistieke sites. Als kijkers de vlogs hierdoor niet meer kunnen waarderen, zullen ze misschien eerder teruggrijpen op gevestigde media om betrouwbaar nieuws te kunnen krijgen”, zegt Krouwer. Maar, zegt ze: ook kranten en nieuwsprogramma’s maken steeds meer gebruik van branded content. “De media moeten dus opletten dat mediagebruikers niet het vertrouwen in de media in het algemeen verliezen.”

Volgens Krouwer hebben journalistieke sites zelf een grote invloed in de concurrentie die ze ervaren van vloggers: “De manier waarop deze sites met reclame omgaan, is erg belangrijk. Mogelijk verdedigen kwaliteitsjournalisten beter de scheiding tussen commerciële en redactionele content.”