Stichting KijkOnderzoek (SKO) verzorgt dagelijks de kijkcijfers in Nederland. De stichting probeert zich steeds te verbeteren met nieuwe manieren om aan kijkcijferaantallen te komen. Sinds begin dit jaar geeft SKO ook de kijkcijfers van online tv-kijken. Voor het reguliere tv-kijken wordt gewerkt met een kijkerspanel. Maar is dit wel de meest geschikte manier?

Voor de kijkcijfermeting worden huishoudens die aangesloten zijn bij het kijkerspanel voorzien van kijkmeters die aan elke televisie in huis gekoppeld worden. Het kijkerspanel bestaat 2700 leden uit 1235 huishoudens. Deze leden worden geworven via de website en per jaar wordt een kwart van de huishoudens vervangen door nieuwe. Het panel is een afspiegeling van de Nederlandse bevolking en bestaat dus uit mensen van verschillende afkomst, met variërende vermogens en gezinssituaties.

Nederland telt bijna 17 miljoen mensen en dus kun je je afvragen of het panel niet te klein is. Want al is het aantal voor een steekproef in principe groot genoeg, worden de kijkcijfers niet vollediger wanneer alle tv-kijkers in Nederland meegenomen worden in de meting? Met de digitale mediaboxen van bijvoorbeeld Ziggo en KPN moet dat voor een groot deel mogelijk zijn.

Kijkerspanel verdwijnt niet
De directeur van SKO ziet dat wel zitten. “Meer is altijd beter”, zegt Bas de Vos. SKO spreekt al jaren met distributeurs als Ziggo en KPN over kijkcijferaantallen. “In andere landen komt het al vaker voor dat settopboxen (de box die televisie verbindt met de kabel of satelliet) meegenomen worden in het kijkonderzoek en wij willen het ook wel, maar daarover zijn we nu nog aan het praten.” Volgens De Vos zijn er twee redenen waarom dit in Nederland nog niet gebeurt. Ten eerste waren de boxen van de distributeurs een lange tijd technisch niet in staat om de juiste data te meten. Daarnaast moet SKO toegang hebben tot alle gegevens van alle distributeurs in Nederland om een volledig te zijn . “Dat is niet iets wat in 2016 al rond zal zijn”.

Het huidige kijkerspanel verdwijnt niet wanneer gegevens van Ziggo en KPN meegenomen worden. “Het streven is een combinatie van het panel en informatie uit de mediaboxen.” De informatie uit mediaboxen is niet zo volledig als bij de huidige kijkmeters. Bij boxen kan alleen gekeken worden of hij aanstaat en op welke zender hij staat. Daar komt bij dat een mediabox het niet registreert of de televisie zelf wel aanstaat en of er dus ook echt gekeken wordt. Ook hebben veel huishoudens maar één mediabox en die staat in de woonkamer. Bij het kijkerspanel is er een kijkmeter aangesloten aan elke televisie in huis en met de afstandsbediening kan aangegeven worden wie er kijkt. Dat is belangrijke informatie voor de markt en dus wil SKO dit behouden.