Tech & Innovatie

De reden dat Twitter en Facebook niet willen dat je buitenspeelt

Jan 08, 2016 stanhamacher

Facebook en Twitter willen gebruikers langer op hun website houden. Laatstgenoemde lijkt zelfs te willen afwijken van haar karakteristieke limiet van 140 tekens. De sociale mediagiganten willen dat mediabedrijven hun content direct op hun platform plaatsen, zodat de gebruiker niet naar buiten gaat.

Opmerkelijk nieuws afgelopen dinsdag. Twitter overweegt af te stappen van hét element waar het sociale mediaplatform om bekend staat: berichten op de dienst mogen niet langer dan 140 tekens zijn. Gebruikers en aandeelhouders kijken gespannen naar de ontwikkelingen. Sommige gebruikers zijn bang zich niet langer thuis te voelen op Twitter.

Mensen schrijven al langer berichten van meer dan 140 tekens op het microblog. Ze doen dit in de vorm van plaatjes van tekst die ze uploaden of door simpelweg te linken naar een langere tekst. Daar lijkt het Twitter dan ook voornamelijk om te doen, schrijft Will Oremus van Slate. In plaats van dat je vanaf Twitter doorgestuurd wordt naar blogs, nieuwssites en andere websites op het internet, wil het platform dat je binnen zijn eigen omgeving blijft om de content tot je te nemen.

‘We willen gemak’

Ook grote broer Facebook lijkt in dit idee potentie te zien. Het platform lanceerde onlangs haar Instant Articles, waarbij grote mediabedrijven hun content direct op het sociale medium kunnen plaatsen. Facebook belooft grotere laadsnelheden en meer interactie voor gebruikers. Maar eigenlijk wil het natuurlijk vooral gebruikers op de eigen website houden.

Mensen willen ook graag al hun content op een plek vinden, meent Maurits Kreijveld, innovatiestrateeg en schrijver die lezingen geeft over nieuwe technologische en maatschappelijke trends. “We willen gemakkelijke media”, zegt hij, “mensen willen niet vijf verschillende sites hoeven te bezoeken om aan hun nieuwsberichten te komen.”

Adverteerders de baas

Het is er Twitter en Facebook alles aangelegen om gebruikers op de eigen site houden. Als gebruikers via een link op de website van een ander terechtkomen, zien bezoekers de advertenties van iemand anders.

Maar waarom zou je als mediabedrijf of publicist daarmee in zee gaan? Volgens Kreijveld zijn uitgevers bang om de boot te missen. Ze stappen maar al te graag in met de gedachte ‘we zien wel of het wat wordt’. Als er een kans is om advertentie-inkomsten te delen is dat wel een reden om erover na te denken.

Gebalanceerde selectie

“Er zit nog steeds waarde in bundeling van artikelen.” Kreijveld ziet de rol van samensteller verder verschuiven. Vroeger was het de hoofdredacteur van de krant of de samensteller van het journaal die een gebalanceerde selectie aan de consument voorschotelde, nu nemen andere partijen die rol over.

Facebook weet natuurlijk veel meer over de gebruikers en kan daardoor gerichter de artikelen tonen die de lezer wil zien. Er schuilt daarin wel een gevaar. Daardoor zou er wel eens meer consumptie gedreven content kunnen komen. Het belang van de consument zou wel eens het onderspit kunnen delven bij het belang van de adverteerder. “Dat staat onafhankelijke journalistiek mogelijk in de weg.”

Image Credits: MKHMarketing.