Internationaal Tech & Innovatie

Vice lanceert Viceland

Jan 06, 2016 anoukslot

Beeld: Wochit Entertainement (links medeoprichter van Vice, Shane Smith) 

Het populaire wereldwijde platform Vice komt met een eigen televisiekanaal. Het platform lanceert dit kanaal in samenwerking met A+E Networks, de zender zal de naam ‘Viceland gaan dragen. In 2016 zal Vice één kanaal in de VS lanceren en twaalf kanalen in Europa.

Viceland wordt een 24-uurs zender die zich gaat focussen op lifestyle en documentaires. Vice maakt al enige tijd documentaires en video’s die het medium op zijn websites publiceert. Het is actief in ruim 35 landen en richt zich met tegendraadse reportages en videocontent op een doelgroep van jonge mensen: millennials (mensen tussen de 18 en 34 jaar oud). Een woordvoerder van Vice meldt aan BuzzE: “De zender zal honderden uren compleet nieuwe programma’s uitzenden die allemaal binnenshuis worden ontwikkeld door de creatieve geesten die het hart en de ziel vormen van Vice.” Er is nog niet bekend met welke bedrijven en netwerken, naast A+E Networks, Vice nog meer zal gaan samenwerken.

Smith zegt dat Vice in hoog tempo gesprekken voert met bedrijven als Netflix, ITV, Sky en Discovery over het lanceren van de kanalen in Groot-Brittannië en de rest van Europa. “We zijn min of meer in het geheim bezig geweest met het produceren van een groot aantal shows en documentaires om onze nieuwe kanalen mee te gaan vullen. De afgelopen 18 maanden heeft het bedrijf ruim 32 televisieseries gemaakt over allerlei verschillende genres van eten en reizen tot muziek en animatie”, vertelt hij aan CNBC in Londen. Ook heeft Vice een video online gezet met de aankondiging van Viceland (zie de video hier onder).

Smith vertelt aan CNBC dat hij het lanceren van een eigen televisiekanaal een logische stap vindt. Ze werken namelijk met drie schermen, OTT (‘over the top’, of online video waar je niet zoals HBO Now, Netflix en Hulu een abonnement voor nodig hebt). Vice wil kunnen zeggen tegen de merken en bedrijven waar het mee samenwerkt: “Wij kunnen tv doen, wij kunnen OTT doen en we kunnen mobiel doen. Wij kunnen alles.”

De creatief directeur van Viceland is regisseur Spike Jonze. Hij zal de ontwikkeling en creatieve processen overzien. Vice zegt dat het voelt alsof de meeste televisiekanalen gewoon een collectie van shows zijn. Viceland moet anders worden. Het moet voelen alsof alles wat er op voorbij komt met een specifieke goed doordachte reden is geselecteerd en een sterke invalshoek heeft. De missie van Vice en Viceland: de wereld waarin we leven proberen beter te begrijpen door middel van het produceren van stukjes van dingen waar we benieuwd naar zijn, verward door zijn of die we juist grappig vinden

Ontstaan
Vice begon ooit als gratis maandelijks tijdschrift in Montreal in de jaren negentig. Ongeveer 7 jaar geleden werd Vice door Thijs Boon, CEO van Vice Media Benelux, naar Nederland gehaald. Ook hier begon het als een tijdschrift. In 2006 en 2007 vond de overstap plaats naar digitale content. Ver vóór de rest van de mediawereld lag de focus bij hen vooral op video. En dat betaalt zich intussen uit, want het merk claimt het leidende jongvolwassenmerk te zijn in het onlinevideo-spectrum.

Thijs Boon zegt in een interview met nrcq dat Vice deze positie niet alleen heeft verworven door zich op te werken tot een van de meest succesvolle en grootste onlinevideo-producenten voor millennials sinds de oprichting. “Het unieke aan Vice is dat we niet alleen heel veel content creëren, maar ook de ‘eyeballs’ weten te trekken en die weten te ‘monetizen’.” Met een platenlabel, videoproductiebedrijf, reclametak, magazine én dertien online kanalen als Vice New, Motherboard en Noisey, is Vice inmiddels ruim vier miljard dollar waard. En met de komst van Viceland zal het medium alleen maar meer uitbreiden.

Viceland in Nederland
Vice laat weten dat het nog onderzoekt wat de mogelijkheden zijn voor een televisiezender in Nederland. De voornemens zijn om in de komende 12 tot 18 maanden een televisiezender via de kabel te lanceren. Het medium inmiddels verschillende gesprekken gevoerd met distributeurs, waaronder KPN en Ziggo.