Spotify heeft het moeilijk. Artiesten lopen weg omdat ze geld willen zien en er dreigt een prijzenoorlog uit te breken met de nieuwe streamingsdiensten van Google en Apple. Maar als het bedrijf zou stoppen met gratis accounts, verliezen ze veel van hun gebruikers. Spotify kiest voor de middenweg en komt met een nieuw initiatief waar bepaalde artiesten alleen met een premiumaccount te beluisteren zijn. Echter kunnen gebruikers vrijwel alle muziek gratis luisteren op YouTube, dus waarom waagt Spotify het toch niet om over te stappen naar enkel betaalde accounts?

Van de ongeveer zestig miljoen gebruikers op Spotify heeft vijftien miljoen een betaald account en tachtig miljoen een gratis account Een op de vier accounts is dus betaald. De enige verschillen tussen die accounts is een betere geluidskwaliteit, geen reclames en wat extra functies voor de premiumgebruikers. Tot nu toe. Veel artiesten hebben moeite met de vele gratis gebruikers en dreigen hun muziek van de streamingdienst af te halen. Daarom zou het Zweedse bedrijf sommige artiesten tegemoet willen komen en ze toestaan hun muziek alleen door de betalende gebruikers van Spotify te laten streamen.

Prijzenoorlog

Maar nu komen grootbedrijven Apple en Google met hun eigen variant van een muziek streamingsdienst in de mix. Ze gaan de concurrentie aan door middel van hun eigen Apple Music en Google Play Music. Beide bedrijven komen nu met een wel heel toevallige deal: onbeperkt muziek streamen voor maar 9,99 euro per maand. Exact dezelfde prijs als een premium account op Spotify. Voor hetzelfde bedrag krijg je bij Google een account voor de gehele familie én vijf miljoen extra nummers.

De druk richting Spotify wordt dus behoorlijk opgevoerd. Toch wil het bedrijf het nieuwe beleid met de nieuwe premium mogelijkheden nu eerst testen, om te kijken of het geen effect heeft op het werven en de activiteit van de huidige gebruikers. Dit is nog maar de vraag, want de tactiek was juist om de dienst in de eerste instantie gratis te maken, zodat gratis gebruikers over zouden schakelen naar premium door onderbrekende reclames en gebrek aan functies.

Toekomst

“Op dit moment leveren we een streammogelijkheid van dertig miljoen nummers” vertelt een woordvoeder van Spotify. “Onze droom voor de toekomst is om alle muziek in de wereld constant toegankelijk te maken voor iedereen, waar en wanneer zij ook willen.” Volgens de dienst is dit niet ten nadele van artiesten: “We zorgen ervoor dat artiesten een eerlijke beloning krijgen.” Desondanks lopen er nog steeds artiesten weg, dus waarom stapt het Zweedse bedrijf niet over op volledig betaald? “We zijn honderd procent toegewijd aan ons huidige model omdat wij geloven dat een gratis, reclame-ondersteunende optie gecombineerd met een meer robuuste premium optie de beste manier is om muziek te leveren aan fans, waarde te creëren voor artiesten en songwriters en om de muziekindustrie te laten groeien.”

Artiesten in opstand

Niet alleen deze concurrentie zorgt ervoor dat Spotify actie moet ondernemen. Ook grote namen uit de muziekindustrie bemoeien zich met het bedrijf en zelfs de markt. Hit-artiest-van-het-moment Adele besloot laatst haar nieuwe album 25 niet op Spotify te publiceren. Sterker nog, ze besloot haar nieuwe album van elke streamingsdienst te weren. Wat de verkoop van haar CD’s erg goed deed: het leverde haar in Amerika een verkooprecord van 3,38 miljoen verkochte exemplaren binnen een week. Countrypopzangeres Taylor Swift haalde vorig jaar al haar muziek van de dienst af omdat ze vindt dat artiesten niet genoeg verdienen aan het streamen. Zij bood al aan haar album 1989 alleen voor betalende gebruikers tentoon te stellen, maar hier ging Spotify destijds niet mee akkoord. Coldplay heeft hun nieuwe album A Head Full Of Dreams alleen op streamingsdienst Tidal gezet, het nieuwe bedrijf van Jay-Z (die ook zijn muziek van Spotify verwijderde) dat uitsluitend betaalde gebruikers heeft. 

Good to know: Streams

Volgens de dienst zou Spotify per stream 0,6 tot 0,84 dollarcent te betalen. Dat komt neer op minimaal 6.000 dollar voor een miljoen streams. De exacte hoeveelheid is wel afhankelijk van in welk land mensen de muziek streamen en of dit via een betalend of een gratis account gebeurt. Daarnaast kunnen de afspraken tussen artiest en platenmaatschappij ook nog verschillen. Lever je als artiest zelf direct muziek aan Spotify, dan krijg je het volledige bedrag overgemaakt.