De Top 2000 wordt met elf miljoen luisteraars ‘de lijst der lijsten’ genoemd. Het jaarlijkse evenement is al lang niet meer alleen een radioprogramma – de makers zenden en ontvangen op veel meer platforms en weten zo hun kolossale en diverse doelgroep te bereiken. Om daar meer over te weten te komen, ging de Mediaredactie op bezoek bij de makers. Nog steeds met de vraag in ons achterhoofd: Wat maakt de Top 2000 zo succesvol?

Het is één groot gekkenhuis in het Instituut voor Beeld en Geluid, waar het Top 2000-café is opgezet. Van eerste kerstdag tot de jaarwisseling is het dé place to be voor Top 2000-fans, muziekliefhebbers en gezelschapsdieren om samen te komen voor een biertje, een gevulde koek en natuurlijk de Top 2000 zelf. Met een toegangskaartje mogen ze een half uur plaatsnemen in die knusse ruimte, vlak naast de studio waaruit live wordt uitgezonden.

De wachttijd om binnen te komen is maar liefst vier uur op derde kerstdag. Projectleider Patrick van der Tol en presentator Wouter van der Goes vertellen over hun visie op het succes van de Top 2000. Want wie anders kunnen beter uitleggen waar het succes vandaan komt, dan de makers zelf? Bekijk hier het afsluitende item in het tweeluik over de Top 2000, over hoe de mensen achter de lijst communiceren met hun doelgroep.

Door: Roelie van Beek en Mathijs van Eeten