Deze week is Facebook Instant Articles, de nieuwsfunctie van Facebook, in Nederland gelanceerd. Nederlandse nieuwsmedia als RTL Nieuws, NOS en Metro publiceren artikelen vanaf nu direct op Facebook. Gebruikers worden niet meer doorgelinkt naar de website van het medium. Hoe ziet dat er uit en in hoeverre is dit een bedreiging voor het nieuwsmedialandschap? 

Instant Articles worden weergeven als link en zijn te herkennen aan een bliksemschicht in de rechter bovenhoek. Omdat de stukken rechtstreeks op Facebook worden geopend, worden ze tien keer sneller geladen dan normaal. Daarnaast maken de artikelen op Facebook gebruik van een nieuwe vormgeving, die plaats maakt voor grote afbeeldingen, video’s en andere tools als interactieve kaarten, gesproken toelichtingen en de mogelijkheid om op een bepaald gedeelte van een artikel te reageren. Instant Articles was al beschikbaar in de Verenigde Staten en wordt gebruikt door onder meer de New York Times, The Guardian en BBC News. Het was zo succesvol, dat het concept is uitgerold naar Nederland. De functie is vooralsnog alleen beschikbaar op de iPhone.

Alexander Pleijter, hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter, ziet de voordelen er wel van in. “Ik denk dat het voordeel van Instant Articles is dat mensen berichten sneller zullen gaan lezen. Normaal duurt het even om een artikel goed te laden en daardoor hebben lezers snel de neiging om het weg te klikken. Nu is het wat sneller.”

Een manier om lezers beter te bedienen
Ondertussen heeft ook Facebook baat bij Instant Articles. Het kanaal houdt zijn bezoekers langer vast en verdient bovendien meer geld. Facebook mag namelijk 30 procent van de inkomsten uit advertenties die het zelf verkoopt in de Facebook-artikelen houden. Goed nieuws dus voor zowel gebruikers als Facebook, maar is dat het ook voor nieuwsmedia zelf?

Dat gebruikers voortaan niet meer worden doorgelinkt naar de website van een nieuwsmedium is volgens Pleijter geen nadeel. “Mensen blijven nu inderdaad op Facebook, maar ik denk niet dat dat een slechte invloed heeft op het aantal websitebezoeken. Mensen die totaal geen belangstelling hebben voor nieuws, gaan nu niet ineens wel kijken en andersom.” Pleijter stelt wel dat de invloed kan verschillen per medium. “Een app als Nu.nl bijvoorbeeld is erg populair en voor dat medium is Facebook van bijkomend voordeel. Daarvan gaat het verkeer via de app door Instant Articles niet ineens dalen. Mensen die het laatste nieuws willen volgen, zullen denk ik toch de apps blijven bezoeken, dus apps en websites worden niet overbodig.”

“Media doen mee uit angst om de boot te missen”
Dat Facebook van bijkomend voordeel is, geldt ook voor Metro. Via Instant Articles wil het gratis dagblad zijn lezers op social media beter bedienen. “Op Facebook scoren vooral de luchtige artikelen goed en dankzij Instant Articles kunnen we ook verhalen met diepgang onder de aandacht van onze lezers brengen,” zo zegt Dave van Aken, Chef Internet bij Metro.

Toch zit er, zo zegt Pleijter, intern nog wel een nadeel aan Instant Articles. “Facebook heeft een algoritme om bepaalde artikelen op de tijdlijn te laten zien. Facebook zegt dat de meest relevante berichten bovenaan staan, maar niemand weet op basis waarvan. Het nadeel voor nieuwsmedia is dus dat ze geen invloed kunnen uitoefenen op de plaats van hun artikelen.” Waarom nieuwsmedia dan toch meedoen? “Met Instant Articles kunnen media veel meer verdienen dan met het huidige model,” zegt Pleijter. “Daarnaast doen de meesten denk ik mee uit angst dat andere media wel meedoen en dat zij daar nadelen aan ondervinden. Maar voor nieuwsmedia is Facebook sowieso erg belangrijk voor hun bereik.”