Hardloopmagazine Runner’s World is uitgeroepen tot beste tijdschrift van Nederland. Tijdens de uitreiking van de prijs op 9 december, werd het blad geroemd om hun vele innovatieve ideeën. Volgens hoofdredacteur Olivier Heimel is het een resultaat van actief gebruik van social media, professionele fotografie en een realistische weergave van de hardloper.

Heimel, zelf ook een fervent hardloper, kwam via onder andere de Varagids terecht bij het magazine waar zijn hart ligt. Waar bij vele andere magazines de verkoopcijfers teruglopen, stijgt de oplage van Runner’s World juist. ‘’Dat komt omdat we echt innovatief werken. Zo maken we veel gebruik van social media, we hebben een gepersonaliseerd online magazine en we werken regelmatig met bloggers.’’

Gezonde leefstijl
Runner’s World heeft haar succes mede te danken aan de rage bij veel Nederlanders om er een extreem gezonde leefstijl op na te houden. Naast een gezond dieet, hoort daar ook het hardlopen bij. En dat heeft zijn invloed gehad op het blad, dat mede daarom veel lezers binnenhaalt. Heimel: ‘’Veel lezers die van plan zijn om te gaan hardlopen, willen dit wel goed voorbereid doen. In ons blad vind je daar veel nuttige tips voor. Ook besteden wij veel aandacht aan mooie covers en het organiseren van evenementen. We zijn meer dan alleen een tijdschrift.’’

 

Geen druppeltje zweet
Wat ook meespeelt in het succes van het magazine, is dat er op realistische manier hardlopers in beeld worden gebracht. Het doel hiervan? ‘‘Het verhaal van de échte hardloper vertellen’’, vertelt Olivier. ‘’In andere magazines zie je soms foto’s van modellen die hagelwitte tanden hebben en geen druppeltje zweet laten na een zware tocht. Dat is niet realistisch. Wij gebruiken professionele foto’s, maar willen geen loopclichés brengen. Wel het verhaal van de échte hardlopers, met emotie’’.

Malmedy
In tijden van dalende oplagecijfers en veel negatieve verhalen rondom geschreven media, is het de kunst om je als tijdschrift niet alleen te beperken tot een blad, vindt de hoofdredacteur. ‘’Onze lezers kunnen binnenkort foto’s delen op basis van een GPS-systeem. Ook zijn we actief op social media als Instagram, Twitter en Facebook. Daarmee kun je content delen met je lezers. Daar zal de jongere generatie journalisten mee bekend zijn, net als met het monteren van video’s. Er is echt nog genoeg reden voor optimisme.’’

Bewegend beeld
Hoewel het blad nu is verkozen tot beste magazine van Nederland, zit het niet stil en wordt er volop gedacht aan de toekomst. ‘’We hopen dat bewegend beeld een grotere plaats zal innemen binnen Runner’s World. Het monteren van beeld vind ik zelf bijvoorbeeld best lastigOnline moeten we ook nog fors groeien. Wel ben ik er van overtuigd dat dit gaat lukken’’, sluit Heimel af.

Image Credits: Bastiaan Heus.