Volgens een onderzoek van de LJS Nieuwsmonitor nam Metro in 2014 ruim 28 procent van de ANP-berichten geheel of gedeeltelijk over. De hoofdredacteur van het gratis dagblad, Robert van Brandwijk, vindt die cijfers niet meer relevant.

Op Villamedia staat dat 70 procent van de landelijke dagbladen-artikelen is gebaseerd op ANP-berichten. Ook wordt er 40 procent van alle berichten op de websites van grote krantennamen zoals De Telegraaf, het Algemeen Dagblad en Metro geheel overgenomen van het persbureau.

‘Nauwelijks gelezen’
Volgens Van Brandwijk kloppen de cijfers nu niet meer. “Dit onderzoek is uit de eerste helft van 2014. Wij hebben bij Metro een test gedaan in maart 2015 en kwamen tot de conclusie dat de berichten van het ANP nauwelijks gelezen werden door onze lezers. Ik wil overigens zien of dat cijfer van 28 procent klopt. In een groot deel van onze oplage maken we stadsedities die geheel zonder ANP opereren. Ik weet dus niet of dat is meegenomen.” De hoofdredacteur zegt dat er na dat eerste half jaar veel is veranderd bij Metro. “Als er nu een onderzoek wordt gedaan over 2015, dan komen er hele andere cijfers naar voren.”

Geen ANP
Metro maakt bijna geen gebruik meer van het persbureau. Van Brandwijk: “Voor het grootste gedeelte maken wij zelf onze berichten. Ik denk dat ongeveer 3 procent van onze totale berichten is gebaseerd op het ANP. We kijken vooral naar online nieuwsbronnen en we hebben actieve lezers die ons af en toe op weg helpen.”
LJS Nieuwsmonitor, de uitvoerder van dit onderzoek, liet weten dat het onderzoek alleen 2014 betreft. “De opdracht kwam vanuit het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en daarom hebben wij alleen 2014 onderzocht”, laat een woordvoerder van de Nieuwsmonitor weten.

Quint Kik, de onderzoeker van de ANP-berichten, zegt dat dit onderzoek geen verkeerd beeld geeft voor de lezer. “Alle gegevens moeten worden verzameld. Dan ga je achteraf pas je analyse van je onderzoek doen. Daardoor kan een onderzoek uit 2014 nooit in datzelfde jaar worden gepubliceerd.” De onderzoeker is niet verbaasd over het feit dat Metro nauwelijks nog gebruik maakt van het ANP. “Berichten vanuit persbureaus zijn altijd kort. Lezers van Metro willen wat langere verhalen en gaan niet elk kleine berichtje in de krant lezen.”