Omroep Brabant legt een limiet op aan het aantal reacties van lezers. De regionale omroep kampt met een kleine groep ‘veelreageerders’ die dag in, dag uit, reacties plaatsen. “Driekwart van de reacties is niet inhoudelijk. Het reactieforum is een chatbox geworden”, aldus ‘internetsamensteller’ Peer van den  Heuvel.

In 2001 startte Omroep Brabant met publiceren op internet. De mogelijkheid om onder de artikelen een reactie plaatsen bestaat al vanaf de opstart van de website. Sinds twee jaar geleden is het reactieforum zijn doel echter voorbijgeschoten, en wordt door een kleine groep mensen gebruikt als chatbox. Omroep Brabant maakte daarom afgelopen vrijdag bekend dat zij een maximum aan reacties instellen. Wie meer dan tien reacties per dag plaatst, loopt het risico een ‘ban’ te krijgen.

Klachten

Van den Heuvel laat weten dat Omroep Brabant regelmatig klachten met betrekking tot de reacties binnenkrijgt. “Bezoekers van de website kunnen reacties rapporteren die niet door de beugel kunnen. Dit gebeurt dagelijks. Het  gaat dan vaak over reacties waar grof taalgebruik in voorkomt. Het is ook voorgekomen dat bezoekers via de email klaagden over de inhoudelijke kwaliteit van ons forum. Daar geef ik ze gelijk in. Mensen wensen elkaar  welterusten en goedemorgen, en dat is niet waar het forum voor bedoeld is. Het is door ons bedoeld als podium voor discussie met inhoud.”

Moderatieteam

Volgens de internetsamensteller wordt het screenen van de reacties op de website van Omroep Brabant nu nog door de redactie zelf gedaan. “Elke ochtend krijgen we een overzicht van alle reacties van de vorige dag. Naar die reacties wordt door iemand van de internetredactie gekeken, en ‘foute’ reacties worden verwijderd. Verder houden wij natuurlijk allemaal de website in de gaten. Het probleem is dat er in totaal zo’n duizend reacties per dag binnenkomen”.  Van den Heuvel vertelt dat het met de huidige bezetting onmogelijk is om elk bericht te controleren op inhoudelijke relevantie, maar dat daar aan wordt gewerkt.

Moderatie en webcare

“We zijn nu bezig met het opzetten van een opgeleid moderatieteam, dat verantwoordelijk wordt voor de onze webcare. De mensen in dit team gaan fulltime zorgen dat de website up-to-date  is en houden toezicht op ons forum. Omdat onze redacteuren eigenlijk de hele dag met hun eigen werk bezig zijn, kan het soms tot twee uur duren voordat een reactie is verwijderd. De bedoeling is dat die tijd wordt ingekort tot een kwartier, zodat reageerders met goede bedoelingen zich niet hoeven te storen.”

Eerst een waarschuwing

Omroep Brabant heeft persoonlijke e-mails gestuurd naar de 50 leden die afgelopen maand de meeste reacties hebben geplaatst. Peer van den Heuvel: ““We hebben de 50 personen met de meeste reacties in de afgelopen maand een persoonlijke email gestuurd. In deze email leggen we hen uit dat de bedoeling het verschaffen van een podium voor discussie is, en dat ons forum niet gebruikt mag worden als chatbox. Als we in de toekomst een veelreageerder opmerken, zullen wij eerst kijken of hij of zij de email al gehad heeft. Als dit niet zo is, sturen we die alsnog. Als de email al wél naar die persoon verstuurd is, kan diegene voor een week een ‘ban’ krijgen en niet meer reageren. Als ze daarna nog een keer de fout in gaan, kan de lengte van de ban oplopen tot een maand.”

Fraude makkelijk herkenbaar

De internetsamensteller van Omroep Brabant laat weten niet bang te zijn dat veelreageerders nep-accounts gaan gebruiken om te kunnen blijven reageren: “Dat soort fraude is redelijk goed te herkennen. Ten eerste maakt het programma voor ons forum gebruik van IP-adressen bij het registreren van leden. Daarnaast willen veelreageerders graag herkend worden door andere reageerders. Wanneer zo iemand een ander e-mail adres aanmaakt om zich  te registreren lijkt dit adres, net als de ‘nieuwe’ gebruikersnaam, vaak op het oude. Verder is ook het taalgebruik van veelreageerders typerend. Daarom hebben we al gauw in de gaten of we met dezelfde persoon te maken hebben of niet.”