Van Liempt Live, de ‘journalistieke talkshow waar het interview centraal staat’ van de sinds kort zelfstandige zender RTL Z, doet het niet als verwacht. Paul van Liempt zou eerder gezegd hebben tevreden te zijn met 50.000 kijkers per uitzending, maar dit aantal wordt bij lange na niet gehaald. Is Van Liempt Live een flop? We spraken Hans Beerekamp, tv-recensent voor de NRC.

Nog voordat Van Liempt Live op televisie te zien was, tweette Beerekamp dat hij geen toekomst zag in het nieuwe economische programma. “RTL Z en Van Liempt Live zijn opgestart, omdat er wordt gedacht in doelgroepen”, stelt de recensent. “De verschillende zenders van RTL richten zich op de zogenoemde ‘boodschappers’, dit zijn mensen van 20 tot 49 jaar. Er was echter nog een doelgroep die RTL graag wilde bereiken; de ‘A1’, oftewel de hoogopgeleiden. Hierbij word gedacht aan mensen die geïnteresseerd zijn in de economie en langere gesprekken aankunnen. Mensen die niet meteen wegzappen wanneer het serieus wordt.”

Volgens Beerekamp zijn de hoger opgeleiden die kijken naar RTLZ zeker te bereiken. “Zolang er maar kwaliteit wordt geboden. Dit is echter precies wat RTL niet doet. Wat we hier hebben is een talkshow die ontzettend goedkoop oogt. Je ziet dat er niet veel geld in is geïnvesteerd als je kijkt naar bijvoorbeeld de tafel waaraan gezeten wordt, het licht en eigenlijk gewoon het hele uiterlijk; het ziet er gewoon een beetje armoedig uit.”

“Het programma zou het vooral moeten hebben van de inhoud, wat natuurlijk gewoon kan”, vertelt Beerekamp. Maar volgens de kritische televisiekijker zijn er een aantal ‘problemen’. “Ten eerste, de onderwerpen die nu worden besproken hebben wel degelijk potentie, maar ze missen ‘gewicht’.”

“Een ander probleem is dat de gasten voornamelijk uit het bedrijfsleven komen, wat van nature niet de meest charismatische of televisiegenieke mensen zijn. Het zijn dan ook mensen die vooral in bedrijfsmatige termen denken en daarom een beetje saai over kunnen komen. Hier zou RTL iets mee moeten doen, maar het tegenovergestelde gebeurt.”

“In plaats van dat RTL het programma spannend maakt, wordt er een beetje rond een tafel gezeten en gepraat, met een presentator die op een soort spektakelmanier probeert te interviewen, alsof hij Matthijs van Nieuwkerk is. Bovendien praat hij zelf behoorlijk vaak en valt hij zijn gasten in de rede.

Beerekamp heeft weinig hoop voor het programma en de zender RTL Z. “Er moet nog zoveel gebeuren, ik denk niet dat RTL hier zoveel in wil investeren.”

Wat de recensent betreft, is er toch nog een lichtpuntje voor RTL Z. “Wanneer er iets belangrijks gebeurt, een ramp of iets anders in het nationaal belang, kan RTL niet zomaar hun vaste programmering onderbreken, maar dit kan bij RTL Z wel. Daar zouden ze iets mee moeten gaan doen”, besluit hij.

Reactie RTL Nederland
Volgens Janet Tuinstra, persvoorlichtster van RTL, heeft RTL Z vooral tijd nodig om op te bouwen. “Een nieuwe zender neerzetten is bouwen aan een nieuw merk en nieuwe programma’s. We kijken dagelijks kritisch naar onze programma’s en schaven waar nodig bij en dit blijven we de komende tijd doen, zo ook bij Van Liempt Live. Hierbij kun je denken aan aanpassingen in de studio of het aanscherpen van een rubriek.”

“Het programma zal door al deze veranderingen steeds meer vorm krijgen en daarmee een grotere doelgroep gaan aanspreken”, concludeert Tuinstra.