Journalisten schrijven over een breed scala van onderwerpen en je kunt het eigenlijk zo gek niet verzinnen of er is wel een journalist nodig. Van politiek tot sport, van economie tot kunst en zelfs videogames. Een redelijke tijd terug ontstond de discussie of gamejournalisten wel echt bestaan en of er de juiste benaming voor dit beroep gehanteerd wordt. Hoofdredacteur Lennard Verhage van de website PSX-Sense.nl vertelt dat gamejournalist niet het juiste woord is volgens hem. Welk woord omschrijft het beste dit beroep? En zijn gamejournalisten in Nederland wel echt journalist?

PSX-Sense CrewVan links naar rechts: Tarek Hamed, Won Sluis, Lennard Verhage en Roel Wijts

Is ‘gamejournalist’ wel het juiste woord voor jouw beroep?

“Per definitie zeg ik nee. Natuurlijk maken wij ook journalistieke producties en houden we ons wel degelijk bezig met nieuws, maar ik vind dit niet het juiste woord. Ik zou het eerder ‘gameredacteur’ noemen, dat past beter. In Nederland komt het nieuws namelijk wat later binnen, omdat het meeste afkomstig is van bedrijven en ontwikkelaars die gevestigd zijn in Amerika of Engeland. Als het om nieuws gaat, produceren we niet veel en nemen het grotendeels over van de buitenlandse media.”

Zijn gamejournalisten dan niet meer dan een doorgeefluik?

“Ja en nee. Ja, omdat, zoals ik net al aangaf, wij geen ‘nieuw’ nieuws produceren. Nee, omdat wij naast de dagelijkse nieuwsberichten die we overnemen, wel degelijk eigen producties creëren. Zo maken we bijvoorbeeld specials over een bepaald nieuwsitem of game. Ook creëren we video-items van de trips die we maken en doen daar verslag van. We bieden dus toch nieuwe content aan, die afwijkt van de andere Nederlandse media. Je moet als medium jezelf immers definiëren met je eigen stijl.”

Wat versta jij onder ‘gamejournalist’ of in dit geval gameredacteur?

“Het journalistieke gedeelte dat bij ons vak komt kijken, is onderzoeksjournalistiek. Wij krijgen dagelijks erg veel persberichten en nieuws binnen dat meestal door de uitgevers of PR-afdelingen naar buiten is gebracht. Daar moeten we voorzichtig mee zijn. PR-afdelingen kunnen veel uitspraken doen, zonder dat iemand ze controleert. Zo kan Sony bijvoorbeeld beweren tien miljoen PlayStation 4’s te hebben verkocht wereldwijd. Of dit waar is, is nog maar de vraag. Voor hetzelfde geld is het maar vijf miljoen. Daarom gaan wij bronnen na om te controleren of dat waar is Het zijn van de  waakhond van de democratie, zoals we dat geleerd hebben, passen we toe binnen de game industrie.”

Welk beeld heerst er over de gamejournalistiek?

“Gamejournalisten worden meestal serieus genomen, maar soms wordt er wel wat lacherig naar je gekeken. Soms zie ik wel dat er met name nog stereotypen heersen. Ik zit nu een kleine tien jaar in deze industrie en begon er mee toen ik op de middelbare school zat. Je maakt natuurlijk nieuwe vrienden rond die leeftijd en die gaan op een gegeven moment vragen wat je doet waarop ik antwoorde dat ik over games schreef. Heel vaak kreeg ik een reactie zoals: ‘Oh, dan zit je dus heel de dag te gamen.’ Dit is natuurlijk niet zo en het is een van de vele stereotypen die soms naar boven komt. Een ander veelgebruikt stereotype is dat wij allemaal nerds en dik zijn. Ook dit is in veel gevallen niet juist.”

Momenteel wordt er geëxperimenteerd met robots die persberichten gaan schrijven. Denk je dat dit wordt opgepakt in deze industrie?

 “Dat denk ik niet. Een opvallend gegeven is namelijk dat wij zeker persberichten overnemen, maar dat we dit vrijwel nooit klakkeloos doen. Kijk maar eens naar de landelijke kranten. Veel berichten die daarin staan komen van persbureaus zoals het ANP en worden vrijwel letterlijk overgenomen. Wij doen dit zelf niet en geven er bijna altijd een eigen draai aan. Niet alleen wij van PSX-Sense, maar ook de andere media. De kans dat robots deze industrie binnensluipen acht ik daarom erg klein.”