YouTube- gebruikers  vinden de journalistieke waarden bij nieuwsfilmpjes niet belangrijk. Videoproducties die uitblinken in goede beeldkwaliteit, montage en geluid winnen de populariteitswedstrijd van producties die zich richten op traditionele journalistieke normen, zoals toon, brongebruik en neutraliteit. Dit is de conclusie van de Amerikaanse onderzoekers Limor Peer en Thomas Ksiazek in “YouYube and the challange to journalism” in 2011.

Nu, vier jaar later, is de invloed van YouTube enorm gestegen. In 2011 waren er 373 unieke gebruikers per maand. In 2014 sprak Google over een biljoen. Dat is 14.7 procent van de gehele wereldbevolking. Is met deze kwantitatieve groei ook de kwalitatieve eis van de gebruiker gestegen? We kijken naar de 5 populairste nieuwskanalen van dit moment.

#5. Barcroftmedia – abonnees:  1,482,749 miljoen

Barcroftmedia richt zich voornamelijk op ‘“opmerkelijk nieuws’”: bizarre, opvallende nieuwsonderwerpen. Over de langste man van de wereld die dringend op zoek is naar liefde, de op internet bekende, rokende 2-jarige die naar een afkickkliniek gaat en het verhaal van de vrouw achter de bekendste billen van Instagram. De nieuwsonderwerpen zijn bedoeld om te entertainen en choqueren.

Barcroftmedia maakt gebruik van eigen bronnen. Alle video’s zijn van verslaggevers die op pad gaan om opmerkelijk nieuws te vinden en vast te leggen.

#4. Vice News – abonnees: 1.571.155 miljoen 

Een internationaal online nieuwskanaal gemaakt voor en door jonge mensen, met redacties in 36 landen. Vice News richt zich voornamelijk op nieuws dat in hun ogen niet genoeg belicht wordt in de traditionele media. Deze honger naar nieuwe verhalen is hun grote kracht. Ze maken nieuwsproducties op een brede schaal, van een interview met Barack Obama tot aan het sofdrugsbeleid in Uruguay.

#3. Sourcefed – abonnees: 1.596.792 miljoen

De nieuwsonderwerpen van Sourcefed zijn bizar, net als bij Barcroftmedia. Het grootste verschil tussen de twee nieuwskanalen is dat Sourcefed  niet op zoek gaat naar eigen bronnen. Ze geven een reactie op bestaande nieuwsitems, maar laten het afweten wat factchecken betreft. Het kanaal moet het voornamelijk hebben van de gevatte presentatoren, die drie minuten weten vol te lullen met oneliners.

#2. The YoungTurks – abonnees: 2.295.826 miljoen

The YoungTurks hebben een compleet andere toon dan Sourcefed. Maar qua format verschillen de twee kanalen niet heel veel van elkaar. Afgezonderd van de onderwerpen en de wat serieuzere toon, is The YoungTurks ook een nieuwskanaal dat het moet hebben van het commentaar van de presentatoren op het nieuws. The YoungTurks maakt geen gebruik van eigen bronnen, en in objectiviteit blinken ze niet uit. Ze hebben een duidelijke politieke voorkeur en schromen niet om deze van de daken te schreeuwen.

#1. Whatdafaqshow – abonnees: 3.805.663 miljoen

De nummer één, het nieuwskanaal met de meeste abonnees is Spaanstalig. Maar je hoeft geen Spaans te spreken om te zien dat de mannen van Whatdafaqshow de journalistieke normen en waarden niet zo serieus nemen. Ze maken compilatiefilmpjes van de meest opmerkelijke online video’s en geven daar commentaar op. Ze zijn niet het eerste YouTube kanaal dat zich richt op viral videos, maar weten op één of andere manier een groot publiek aan te trekken. De vraag is of ze zichzelf zien als een serieus nieuwskanaal.

Deze laatste vraag illustreert gelijk het ‘probleem’ wat betreft nieuwskanalen op YouTube. Kanalen als Whatdafaqshow en Sourcefed profileren zichzelf niet als een nieuwskanalen, maar worden wel onder deze categorie geplaats. Afgezonderd van Vice News is de algemene tendens van de hierboven beschreven top 5 meer gericht op het entertainen van het publiek dan het informeren.