Upcoming.nl is booming! Het internet staat vol met de lijstjes van de populaire Nederlandse lijstjessite, iedereen leest ze. Je wordt getagd, het wordt gedeeld en al je vrienden op Facebook hebben het erover. Maar waarom? Wat is het grote succesverhaal achter de lijstjes van Upcoming.nl?

 

  1. Het bevestigt wat je al heel lang weet

giphy

bron

Volgens Matthijs Haagsman, schrijver bij lijstjessite upcoming.nl, gaat het vooral om bevestiging. Het zijn dingen die je eigenlijk toch al weet, en vooral het ‘Ja, dat heb ik ook!’ moment is fijn om te hebben. Deze schooltas had iedereen. En wat denk je van deze levenslessen van Joey Tribbiani van Friends? Thijs de Jong, ook schrijver bij upcoming.nl, heeft ook vaak dat er juist géén bevestiging is. “Laatst maakte ik een lijstje met redenen waarom de panda een lui kutbeest is en dood moet, niemand bevestigt dat natuurlijk.”

 

  1. Een fijne afleiding tijdens je 9 tot 5 kantoorbaan

giphy (1)

bron

Matthijs vertelt dat de doelgroep van upcoming.nl tussen de 20 en 30 jaar ligt. Dit zijn vooral de mensen die aan het werk zijn en snel afleiding willen. Ook de mensen die dagelijks in de trein reizen tussen thuis, werk en de studie zijn vaste bezoekers van de lijstjessite. Als je zit te niksen, komt vaak de site tevoorschijn. Thijs stemt hiermee in: “Je schrijft voor de mensen die verveeld zijn en iets simpels willen zien, het is geen lang stuk tekst waar je goed met je hoofd bij moet zijn.”

 

  1. Lekker actueel

giphy (2)

bron

“Op het moment dat er iets in de wereld gebeurt en jij kan er met een grappig of heel scherp lijstje op inhaken, is dat vet”, aldus Matthijs. De altijd heersende griep of de algehele ellende bij de Nederlandse spoorwegen zijn veelbesproken onderwerpen op de site met duizenden hits.

 

  1. Ah, ja de tijden…

giphy (3)

bron

Nostalgie doet het goed, lijstjes over vroeger, wederom zit hier het aspect herkenning in. Iedereen is jong geweest. “Als je een jongetje met een grote voetbaltas ziet fietsen, denk je aan de tijd dat jij voetbalde. Zo werkt het ook met de lijstjes.” aldus Thijs.

 

Niet alleen grappig, maar ook wetenschappelijk

Maurice Vergeer, doctorandus communicatiewetenschap aan de Radboud universiteit van Nijmegen vertelt dat lijstjes van alle tijden zijn. “In de Westerse samenleving hebben we iets competitiefs. We willen de beste zijn, de nummer één, de dikste, de dunste of de langste. Dus laten we dat dan maar gelijk in een rangorde zetten.”

“Ook is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat men eerder op zoek gaat naar bevestigende informatie dan informatie die jouw eigen mening tegenspreekt”, vertelt Vergeer. In een onderzoek van Raymond S. Nickerson uit 1998 blijkt dat er een bepaald patroon zit in informatiezoekgedrag. “Mensen gaan vooral op zoek naar positief nieuws en vermijden actief negatief nieuws. Het journaal brengt minder positieve dingen en is vaak ingewikkeld. Daarom kiezen mensen voor hapklare brokken entertainment. Upcoming.nl is hier een goed voorbeeld van. Ze hebben amusante headlines en het is tabloidachtig. Het zit vol ‘nice-to-know’ nieuws, leuk voor in de momenten dat je afleiding zoekt.”

 

  1. En de laatste..

giphy (4)

bron

Ja natuurlijk, we lachen ons een ongeluk. De GIF’jes , bewegende kleine stukjes film, alleen al…