Dat het erg belangrijk is om jezelf online beter zichtbaar te maken, is iets wat LinkedIn-expert Perry van Beek niet vaak genoeg kan benadrukken. Ook voor journalisten kan dit interessant zijn. Maar hoe doe je dat? En kan LinkedIn je daarbij helpen?  

“Stel: televisieprogramma De Wereld Draait Door ziet een hot topic voorbijkomen, waar ze in het programma meer aandacht aan willen besteden. Ze willen de állerbeste journalist op dat gebied vinden. Wat gaan ze dan doen? Googlen. Dat is het eerste wat er gedaan wordt. Google ‘houdt’ van LinkedIn, dus dat is één van de eerste sites die je tegenkomt. En dan zit je goed. Want ze vragen zich af: wie zijn nou de leaders in dit hele vakgebied? Op LinkedIn kan je daar heel diepgaand naar zoeken en heb je al snel bruikbare zoekresultaten.”

“Veel journalisten zitten tot op de dag van vandaag niet op LinkedIn. Ze hebben namelijk niet allemaal de juiste kennis over het sociale netwerk. Bovendien vinden én maken veel journalisten de tijd niet voor het aanmaken van een profiel. Als je eens goed zoekt op LinkedIn, dan vind je er echter ook een aantal die dat wél doen en erg goed zijn. Overigens is er uit ieder vakgebied wel een klein percentage mensen op LinkedIn dat echt boven komt drijven als dé specialisten binnen die branche. En ik wil niet zeggen dat ze de allerbeste zijn, maar ze profileren zich wel.”

“Profileren, dát is waar het om gaat. Daarvoor heb je allereerst een compleet profiel nodig, anders tel je eigenlijk niet echt mee in de zoekresultaten. Daarnaast moet je natuurlijk zorgen dat je je keywords op de juiste plek laat terugkomen. En je moet een goede headline hebben, maar als een journalist ergens goed in is, dan is het wel in een krantenkop maken. De headline moet – net als zo’n krantenkop – prikkelend zijn. De lezer moet denken ‘oh, dát vind ik interessant, dáár wil ik wel meer van zien!’. In je headline moet je dát zetten, waarvan jij denkt dat het jouw doelgroep interesseert.”

“Als je eenmaal een goede headline hebt, waarop mensen hebben geklikt, moet je zorgen dat je jouw functies en specialismen erin zet. Vooral dat laatste vinden veel mensen erg lastig. Het is ‘eng’, want daarbij moeten mensen iets ‘anders’ laten zien. Niet alle journalisten zijn per se specialist, en die moeten dit ook zeker aangeven. Maar je hebt altijd wel een bepaald vakgebied, je bent immers niet een journalist voor alles. Als laatste is het cruciaal om niet alleen maar de keiharde zakelijke professional te laten zien maar ook gewoon je menselijke kant. Mensen die jouw hobby’s leuk vinden, vinden jou vaak ook gelijk een stuk leuker.”

“LinkedIn is weliswaar de enige professionele site om je op te profileren, maar ook Facebook kan verschrikkelijk relevant zijn. Als je belangrijk beeldmateriaal bij je artikel hebt, kan zelfs Instagram belangrijk zijn. Ook Twitter is zeer bruikbaar, het heeft absoluut zin om je producten daar op te delen. Een voordeel van Twitter is dat je jouw producten zelfs regelmatig kunt delen, want een getweet artikel lezen je volgers gemiddeld in hooguit tien minuten. Dus als je tweet niet gezien wordt op maandag, laat het je followers het ook op de dinsdag nog een keer zien. En donderdag nog een keer. Laat het maar terug komen, dat kan op Twitter heel goed. Op LinkedIn kun je niet iedere dag dingen delen, want dan domineer je de hele homepagina en dat willen mensen niet. Verwijs via jouw op Twitter gezette artikel naar je LinkedIn-account, want dan klikken mensen daarop en dan zie je ook wie jouw artikelen dus heeft gelezen. Spreek deze lezers eens aan en vraag bijvoorbeeld wat hen specifiek aansprak in jouw stuk. Dan kun je hele mooie feedback krijgen.”

“Deel ook op LinkedIn. Als je één keer per dag iets deelt, dan zijn de meeste mensen daar al jaloers op, hoor. Mensen die dat vervolgens lezen, klikken op like, share of ze reageren erop. Zodra dat gebeurt, zijn ze eigenlijk gewoon reclame voor dat artikel aan het maken bij hun hele netwerk. Zo komt het ook bij mensen buiten jouw directe kring onder de aandacht.”

“Of je nou journalist bent of wat dan ook; jezelf op de juiste manier profileren op LinkedIn leidt gewoon tot méér. Er ontstaan nieuwe relaties uit en die zorgen weer voor nieuwe business en nieuwe opdrachten. Hoe sneller je begint aan het opbouwen van je netwerk, hoe succesvoller je netwerk is als je klaar bent met je studie. Vaak heb je ook eerder een baan. Bedrijven die mensen aan willen nemen die net afgestudeerd zijn kijken namelijk vaak naar een LinkedIn-profiel, en staan te staan te trappelen om mensen met goede connecties.”

“Je online zichtbaar maken zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Ze zeggen ook wel eens: dat social media de dood van het internet zijn. Straks leeft iedereen alleen nog maar op social media en wordt alles via de social media-kanalen bereikt.”

 

 

 

Wil je na het lezen van dit verhaal zelf ook een goed LinkedIn-profiel creëren? Perry van Beek heeft op www.linkedinchecklist.nl een gratis ckecklist opgesteld. Als je daar je naam en e-mailadres opgeeft, krijg je het ‘spiekbriefje’ met tips via de mail automatisch opgestuurd.