Tech & Innovatie

Hoe De Correspondent groot werd met Facebook

Oct 15, 2015 Myrthe de Graaf

De Correspondent is een mooi voorbeeld van hoe je door middel van Facebook in korte tijd kunt groeien als medium. Medeoprichter Ernst-Jan Pfauth verklaart het succes in een interview aan Mediaredactie. “Door de deel-, like- en promootmogelijkheden op Facebook hebben onze stukken hun publiek gevonden.”

Kwaliteit van de stukken staat voorop, vertelt Pfauth. “Het snelgroeiende succes van De Correspondent hebben we vooral te danken aan de goede stukken die wij publiceren. Als die niet goed waren geweest, waren we ook niet zo snel gegroeid. Door de deel-, like- en promootmogelijkheden op Facebook hebben onze stukken hun publiek gevonden. Zo kun je op de Facebookpagina bijhouden hoeveel lezers jouw stuk bereiken op Facebook”, gaat Pfauth verder. “In goede tijden bereiken we met onze posts op Facebook meer dan een miljoen mensen, dit komt vooral door de deel-functie.”

In de startfase maakte De Correspondent veel gebruik van de betaalde promotiefunctie op Facebook, voor het promoten van boeken en vacatures. “Je betaalt hiervoor een zelf uitgekozen bedrag per dag om jouw pagina te laten promoten door Facebook. Dit haalde ook enigszins likes voor de pagina binnen, maar we begonnen pas echt veel likes en lezers te krijgen door het plaatsen van gerichte advertenties. Dit zijn de advertenties die je altijd aan de zijkant van Facebook ziet staan.”

Veel berichten plaatsen is niet de sleutel tot succes, aldus Pfauth. “We plaatsen gemiddeld twee à drie berichten per dag op onze Facebookpagina. Dit omdat meerdere onderzoeken naar social mediagebruik bewezen hebben dat je met ongeveer drie berichten per dag ruim dertig procent meer likes en ruim zeventig procent meer reacties per bericht binnenhaalt.”

Pfauth legt uit dat innovatie ook een belangrijke rol speelt. “Zorg dat je lezers op de hoogte houdt van nieuwe ontwikkelingen, onderwerpen en thema’s. Zo hebben wij onlangs onze Facebookpagina tijdelijk verandert van kleur. De Correspondent ‘C’ is tijdelijk van rood naar paars gegaan om zo aandacht te vragen voor het tweejarig bestaan van het medium. Zo blijf je verassend en vernieuwend voor je publiek.”