Brabant en dance: een match made in heaven. Winnaar van de Pop Media Prijs 2013 en freelance journalist Mark van Bergen is vanuit Persgroep Nederland een website gestart over dancemuziek en de partycultuur. In eerste instantie gericht op het zuiden van het land, later mogelijk ook daarbuiten. Hoewel hij inmiddels ook net als docent Dance Industry is begonnen bij Fontys Academy for Creative Industries, blijft hij als hoofdredacteur Our House aansturen.

 

Waar komt het plan vandaan om een website over dance in Brabant te starten? Waarom niet heel Nederland?

”Uiteindelijk is het de bedoeling dat de website doorgroeit naar landelijk niveau, want we zitten nog in een bètafase. Ik heb een achtergrond in de regiojournalistiek en daarom stoor ik me er aan dat er in Brabant veel gebeurd op het gebied van dance- en housemuziek, maar dat er weinig aandacht voor is in de media. Er zijn wel gespecialiseerde websites, maar die richten zich meer op de Randstad. Daar heb ik ook onderzoek naar gedaan en dat blijkt ook te kloppen. Er is een gat tussen het party- en muziekaanbod in het zuiden en anderzijds de aandacht die daar voor is. Dit was één van de redenen om een eigen platform te starten.”

Hoe ben je op het idee gekomen?

”Als journalist loop ik al lang mee in de muziekwereld, waarin ik veel mensen spreek. Daarin is er ook een zakelijke kant aan het verhaal. We moeten de opzet van het platform natuurlijk ook terugverdienen. Ook dat hebben we onderzocht, of dat mogelijk is. Het blijkt nu dat er veel vraag is onder bijvoorbeeld evenementenorganisatoren om te adverteren op een platform als het onze, in combinatie met redactionele aandacht. Zij krijgen hierdoor ook meer zichtbaarheid voor hun werk. Niet alleen met advertenties maar ook met bepaalde content. We hebben goede partnerships opgesteld waarin wij goede journalistiek kunnen bedrijven waar ook voor betaald kan worden.”

De website wordt ook persoonlijker gemaakt met profielen? Hoe gaat dat eruit zien?

”We zijn volop bezig met de doorontwikkeling. Daarin willen wij het niet te breed maken. In de dance wordt veel in hokjes gedacht. Wij willen daarom een manier bedenken om veel meer maatwerk te krijgen. Dat gaan we doen door te werken met categorieën en genres. Als jij in zo’n bepaalde categorie zit, krijg je nieuws wat daarbij past. Tot zelfs een koppeling met je Facebookaccount. Zodat we te weten kunnen komen welke content geschikt is voor de gebruiker. Ook willen we interessante ticketdeals aan gaan bieden. Als je lid bent, krijg je eerder toegang tot deze aanbiedingen.”

Welke voor- en nadelen van het internet kent de muziekjournalistiek?

”In principe komt er meer ruimte voor lange verhaallopen op internet, misschien wel meer dan bij de kranten. Het voordeel is dat je oneindig ruimte hebt en dat je het ook nog eens heel mooi en rijkelijk kan aankleden met audio- en videomateriaal. Als je kijkt naar de bezoeker op onze website, rekening houdend met het feit dat we nog niet heel veel content hebben, dan is de doorklikratio nu nog niet heel hoog. Toch blijft de gemiddelde bezoeker wel al relatief lang op de site hangen. Dit komt door lange artikelen. In het begin van de internetjournalistiek werd er altijd tegen me gezegd: ”Het moet kort, kort, kort”, maar dat is helemaal aan het veranderen.”

Willen jullie het in de toekomst misschien uitbouwen tot een tijdschrift?

”We gaan samenwerken met dagbladen, dus sommige artikelen komen ook in de krant of in ieder geval op de websites van Eindhovens Dagblad, BN DeStem en Brabants Dagblad. Leuk om over na te denken maar het drukken van magazines is natuurlijk wel ontzettend duur. En onze doelgroep woont merendeels online. Maar wie weet!”

 

Wil je een kijkje nemen op de website van Our House, klik dan hier!