De discussie over hoe ethisch bedrijfsjournalistiek is, speelt op de achtergrond. Met de net gelanceerde website prstory.nl, valt er weer iets te zeggen over de ethische verantwoordelijkheid van journalisten. Prstory.nl publiceert verhalen van klanten over een bepaald product. Het is bedoeld als communicatiemiddel voor bedrijven, maar Arthur Lubbers en Marco den Engelsman maken er een journalistieke vorm van. Hoe kan een pr-verhaal journalistiek zijn? En hoe ethisch verantwoord is dat eigenlijk?

Arthur Lubbers, oprichter van PRstory.nl: ‘’Wij maken van klantenverhalen een journalistiek product. Dat betekent alleen in de vorm, want het wordt geschreven als interview. Het is niet de bedoeling van PRstory om alle voordelen en nadelen te benoemen van een product.’’

Misleidend

Bedrijfsjournalisten schrijven positieve verhalen voor bedrijven. De link met journalistiek lijkt soms ver te zoeken, omdat het vaak alleen om de vorm van het verhaal gaat. Werkt dit niet misleidend voor de normale lezer? Arthur Lubbers legt de verantwoordelijkheid bij de media die zijn stukken van prstory publiceren: ‘’Onze stukken zijn als PR bedoeld. Het hangt vooral af van de context en wijze van vermelding bij publicaties.’’

Het klantenverhaal wordt uiteindelijk gepubliceerd als advertorial, maar het is wel een journalistiek product. Arthur Lubbers: ‘’Bij het schrijven van het interview met de klant gebruiken wij journalistieke nieuwsgierigheid en scherpte als basis. Het artikel moet aansluiten bij de interesses van de lezer en voorziet in informatie over het product. Daarbij maken wij gebruik van onze ervaring in de vakjournalistiek.’’

 

Ethiek

Media-ethicus Huub Evers vindt bedrijfsjournalistiek niet onbetrouwbaar: ‘’Er is op zich niets mis met bedrijfsjournalistiek. Misleidend is het in ieder geval niet, want de artikelen worden gepubliceerd in een bedrijfsblad. Het publiek dat het blad leest, weet dat het geen onafhankelijk artikel is.’’

Volgens Huub Evers is het lastig te zeggen hoe ethisch verantwoord bedrijfsjournalistiek is: ‘’Het ligt aan de mate van redactionele onafhankelijkheid. Bedrijfsjournalisten doen ook maar gewoon hun werk en ze zijn verder net zo zorgvuldig als gewone journalisten. Het verschil is dat je minder kritisch kunt zijn als je voor een bedrijfsblad schrijft. Daarnaast kun je je ook afvragen of er op gewone krantenredacties wel genoeg redactionele vrijheid is. Het hangt echt af van je vrijheid als journalist.’’