foto: Nick / Flickr

Tijdschriften over voetbalcultuur zijn in opkomst. Sinds eind 2014 zijn er twee nieuwe bladen bijgekomen. Panenka Magazine en Staantribune beten het spits af. Ook kwamen de afgelopen jaren een aantal voetbalcultuurblogs van de grond. De vraag is: waar komt die plotselinge populariteit van voetbalcultuur vandaan?  

Hoofdredacteur van Staantribune, Jim Holterhuës, vermoedt dat de populariteit van voetbalcultuur niet iets is van de laatste tijd. ‘’De behoefte om over zaken rondom het voetbal te lezen, is er waarschijnlijk altijd al geweest. Ik denk dat de traditionele media er gewoon te weinig aandacht aan besteedden.’’

Er zijn al wat langer nieuwe media die inspelen op de populariteit. In De Hekken en FootballCulture, bekende blogs over voetbalcultuur, hebben een grote aanhang op social media. Zij brengen de voetbalromanticus in beweging. Hierdoor steeg de interesse in het verhaal rondom het voetbalveld. Staantribune en Panenka spelen in op deze toenemende interesse.

Audiovisuele media

Ook op audiovisueel gebied wordt de voetbalcultuur bij media steeds populairder. Eén van de trendsetters op dit gebied van audiovisuele media over voetbalcultuur is Copa90, een YouTubekanaal over voetballiefhebbers. Met ruim één miljoen abonnees is het Engelstalige medium bij de meeste voetbalfans wel bekend, ze onderscheiden ze zich van vele andere voetbalkanalen. Ze bekijken het leven van de fanatieke voetbalfan van dichtbij. Copa90 werkt onder de naam Copa Collective samen met het blad Staantribune en nog een aantal buitenlandse media over voetbalcultuur.

Traditionele media

Naast de nieuwe media zijn er ook nog traditionele media die over voetbalcultuur berichten. Het ontstaan van Holterhuës Staantribune kwam als volgt op gang: Holterhuës kwam op Twitter een discussie tegen over het oude voetbalblad Johan, eveneens een blad met diepgang over voetbal. Journalisten, fotografen en vormgevers zagen wel iets in een nieuw blad over voetbalachtergronden. ‘’Dit was mijn kans om te doen wat ik altijd al wilde. Ik haalde deze mensen bij elkaar voor het beginnen van Staantribune.’’ Het blad bracht op 4 december zijn 0-nummer uit. Staantribune brengt op 9 oktober zijn tweede editie uit.

Hoofdredacteur Jim Holterhuës studeerde, voordat hij aan zijn nieuwe blad Staantribune begon, af aan de School voor Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Later werd hij onder andere hoofdredacteur van het Alzheimer Magazine. Vanaf 2010 tot begin 2014 was hij redacteur/communicatieadviseur bij het Commissariaat voor de Media.

Bert Talens, art-director en marketingchef bij Panenka Magazine denkt wel dat de neiging naar voetbalachtergronden iets van de laatste tijd is. ‘’De drang naar nostalgie wordt groter, fans willen zichzelf afzetten tegen het moderne voetbal en het grote geld rondom de sport.’’ Panenka Magazine komt op 12 oktober met zijn vijfde nummer.

Met het steeds groter wordende aanbod op media over voetbalcultuur wordt de voetbalromanticus op zijn wenken bediend. Zowel Staantribune als Panenka Magazine zijn in abonnementsvorm en losse verkoop te verkrijgen.