Arnoud Grootenboer, social media coördinator van politie Rotterdam, maakte naam als ‘Twittercop’ door het gebruik van social media tijdens zijn werk als wijkagent. Inmiddels geeft hij geregeld lezingen  over innovatie bij de politie, zoals bij de Social Media Week in Rotterdam.

Hoe belangrijk zijn social media voor de politie?

“Wij vinden het erg belangrijk. Het is meebewegen met een veranderende samenleving, informatie halen en zeker ook informatie brengen aan de burgers. Het netwerken helpt ons in contact te staan met de bewoners van onze wijk om hen op de hoogte te houden van eventuele voorvallen ter plekke en de bewoners te signaleren indien nodig. We sturen iedereen dan simpelweg een berichtje met wat er aan de hand is in de wijk. De bewoners weten op deze manier in een kwestie van een paar seconden wat er zich af speelt zodat ze hier rekening mee kunnen houden en eventueel maatregelen kunnen nemen.”

Zijn er bepaalde richtlijnen qua privacy waar de politie zich aan moet houden?

“Als politie kun je niet alles laten zien. Voor ons gelden dezelfde ongeschreven regels als voor de gewone burger. Je moet goed nadenken hoe het beeld dat wij laten zien op Twitter  opgevat kan worden. We willen geen personen per ongeluk kwetsen door het onhandig formuleren of beeldvormen van onze tweets. Wat we vooral niet willen is  dat een misdadiger strafvermindering krijgt omdat diegene in de media is geweest.”

Wat voor reacties ontvangen jullie?

“Over het algemeen positief. Er zijn natuurlijk mensen die het nNaamloosiet eens zijn  met ons werk. We krijgen wel eens slechte reacties op tweets die wij plaatsen.” Dit zijn voornamelijk mensen die vinden dat bepaalde beelden niet op Twitter horen. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat de dader in deze tweet niet erg blij zal zijn dat de helft van zijn gezicht zichtbaar is.

Neemt het een groot deel van jullie werktijd in beslag?

“Social media  neemt altijd tijd in beslag, maar ook dat is tegenwoordig politiewerk. Het kan je op lange termijn een hele hoop tijd besparen. Tegenwoordig kunnen wij voorvallen in onze wijk in een kwestie van een paar seconden aan een groot deel van de buurt via Twitter laten weten, in plaats van iedere deur langs te moeten om het verhaal te vertellen. Dit scheelt een hele hoop tijd.”

Hoe reageren uw collega’s op leeftijd op de vernieuwing?

“Oudere collega’s beseffen heel goed hoe netwerken werkt. Zij hebben soms meer moeite met de techniek, maar zijn daardoor niet minder enthousiast. Ze zien social media als een stapje dichter bij de burger.”

Wat denkt u dat de vernieuwing voor de toekomst zal betekenen?

“In de toekomst zullen wij een heel ander contact hebben met de burgers. We staan op deze manier dichter bij hen en kunnen ze sneller bereiken. De combinatie social media en politie zal in de loop der tijd  normaler worden.”