De volgende grote stap in de journalistiek is in zicht. Virtual Reality (VR) lijkt nu ook zijn weg te vinden in ons medialandschap. Maar voordat dat écht zo ver is, moet er nog wel wat gebeuren. Mediaredactie kijkt hoe het ervoor staat met deze nieuwe dimensie en spreekt met VR-expert Tim Nijland.

De populaire VR-bril Oculus Rift komt pas begin 2016 uit. Toch is er nu al volop aandacht voor VR. Het voegt een nieuwe dimensie toe. Zo’n bril als de Oculus zet je op en een beeld vormt zich op het ingebouwde scherm. Je kijkt zelf rond en ontdekt zo de omgeving. Nu wordt het vooral toegepast in videogames, maar VR kan ook ervaren worden zonder zo’n bril. Daar is de journalistiek nu ook achter.

Zo zijn er bijvoorbeeld de 360˚-video’s op YouTube. In deze video’s beweeg je je smartphone waardoor je alle kanten van de omgeving in kan kijken. Je kan het vergelijken met een panorama foto. Dit bracht NOS Op 3 op het idee om het festivalterrein van Lowlands te filmen. Kijk mee terwijl de festivalgangers uit hun dak gaan bij een optreden in de Alpha en zie ze rondslenteren op het enorme festivalterrein.

Ook de oorlogsjournalistiek waagt zich aan VR. Zo kunnen we in Welcome To Aleppo, de eerste VR-reportage vanuit een oorlogsgebied, zien hoe het gebied getroffen is door de Syrische bombardementen. De gebouwen zijn compleet verwoest. Toch zie je af en toe een verdwaalde motorrijder zich een weg banen door de ravage. Dit soort indrukwekkende beelden leent zich uitstekend voor VR. Het project, van de journalisten van RYOT, wordt daarom ook bejubeld. Ze geven de consument de kans om zelf rond te kijken in gebieden als deze waardoor je een beter beeld krijgt van de situatie.

Toch zijn deze producties – hoe vernieuwend ook – lang niet altijd even gebruiksvriendelijk. Zo moet je in het item van NOS Op 3 de verslaggever ter plekke nog wel even zoeken. Eenmaal gevonden kom je er al snel achter dat de kwaliteit van het beeld nog te wensen over laat. Dit maakt het rondkijken erg onoverzichtelijk.

Tim Nijland, expert in VR, ziet nu ook hoe de journalistiek langzaam maar zeker gebruikmaakt van VR. “Journalisten proberen en experimenteren volop. Dat is goed, maar er zijn nog wel een aantal valkuilen”, geeft Nijland toe. “Als journalist ben je nu ook regisseur. Nog meer dan bij een normaal video-item. Er moet constant iets gebeuren in zo’n 360˚-video, en het kan ook zo zijn dat je een belangrijk moment mist door net de andere kant op te kijken. Het is erg moeilijk om zo’n productie te maken.”

Nijland adviseert journalisten die willen beginnen met VR om zich vooral te verdiepen in de techniek. “Kijk ook naar de beperkingen. Met al dat geëxperimenteer moet je ook weten wat er niet kan”, zegt hij. “Je ziet meteen wanneer er ongeschikte camera’s zijn gebruikt en dat is zonde. Het maken van zo’n productie is erg duur en intensief. Dit maakt het voor journalisten nog lastiger omdat ze het technische gedeelte vaak nog niet onder de knie hebben.”

tim1-1024x1024
VR-expert Tim Nijland

Volgens Nijland staat VR in de journalistiek nog in de kinderschoenen, maar toch is hij hoopvol. “Het is een proces dat langzaam op gang komt. Media hebben gewoon niet de tijd en het geld om er vol in te gaan. Dat ze het toch proberen, is alleen maar goed. Als de VR-markt groter wordt met de komst van de Oculus voorzie ik zeker een toekomst voor VR in de journalistiek. Het is een kwestie van tijd voordat het een plekje inneemt in ons medialandschap.”

Wil je meer voorbeelden zien van VR-producties? Kijk dan bij RYOT