Bron foto: https://pixabay.com/p-508812/?no_redirect door Matcuz

Apple fans verlangen ieder jaar naar de nieuwste iPhones en iPads. Op 9 september bereikt dit verlangen haar hoogtepunt; dit is namelijk de datum dat Apple doorgaans zijn ‘big-event’ houdt. Op dit evenement kondigt het bedrijf ieder jaar haar nieuwe hard- en software aan. Het gaat zo langzamerhand steeds meer op één grote reclamecampagne lijken: Apple kondigt nieuwe producten aan, journalisten over de hele wereld zijn uitgenodigd, schrijven erover en de producten staan in de schijnwerper. Gratis reclame, zo lijkt het.

Er zijn niet  alleen 350 krantenartikelen gepubliceerd. Het AD en RTL besloten zelfs liveblogs bij te houden over het event. De blogs worden overspoeld met feitjes over Apples nieuwigheden en daar is bewust voor gekozen:  ‘’Met een liveblog kunnen we onze lezers sneller informeren, er zijn ontzettend veel mensen met iPhones en iPads dus die mensen willen daarvan op de hoogte blijven’’, aldus Dolf Hendriks, nieuwscoördinator van het AD.

Maar daar blijft het niet bij. Ook de Nederlandse dagbladen publiceren de dag erna artikelen over de nieuwe producten. Deze artikelen hebben  stuk voor stuk koppen  waarvan je zou kunnen denken of het niet stiekem regelrechte reclame is. Zo kopt de Telegraaf: ‘Apple onthult twee nieuwe iPhones’, het AD komt met: ‘Dit zijn de nieuwste snufjes van Apple’ en het Reformatorisch Dagblad schrijft: ‘Grote iPad komt in november’.

In de bijbehorende artikelen sommen journalisten op wat er in de presentatie is aangekondigd. Ook komt er in sommige stukken nog een tech-expert aan het woord. Thomas Moerman, redacteur bij NU.nl, is zo’n tech-expert.  Volgens hem is het schrijven over Apples ‘big event’  geen reclame: ‘’Wij schrijven over alle presentaties van grote merken, en als kleinere merken nieuwe interessante dingen uitbrengen schrijven we daar ook over. Alles wat wij doen is nieuws. Bovendien schrijven we niet eens zo heel positief over de presentatie, dus dat kun je moeilijk reclame noemen.’’

NU.nl schrijft inderdaad niet al te positief over de presentatie, maar publiceerde wel drie verschillende stukken over de presentatie: ‘’Er zijn daar drie nieuwe producten aangekondigd, dus schrijven we daar drie stukjes over. Zo lang er maar genoeg informatie beschikbaar is’’, aldus Moerman. Dolf Hendriks denkt er hetzelfde over: ‘’We blijven altijd objectief. Wanneer iets niet goed uitpakt schrijven we net zo goed negatieve artikelen. We krijgen er ook geen geld voor van Apple, dus je kunt het moeilijk reclame noemen.’’

Omdat de media schrijven over de nieuwe producten van Apple, zowel online als offline, wordt er een waar mediacircus gecreëerd waar men niet omheen kan. Hierdoor zou je het enigszins als reclame kunnen zien, maar nieuwsinstanties denken daar anders over. Zij krijgen geen geld van Apple, dus zien ze het niet als reclame. Mensen willen graag meer weten over Apples nieuwe producten en media spelen in op deze vraag.