caption cc: KAZ Vorpal
Internationaal

Arabieren landen in Amerika

Sep 13, 2013 De mediaredactie

Al Jazeera heeft in Amerika zijn eigen, controversiële dochteronderneming gelanceerd. Het lijkt erop dat de marktleiders in de VS voorlopig geen rekening hoeven te houden met het zogenaamde Al Jazeera America. Amerika’s grootste nieuwsmedium Foxnews blijft voorlopig eenzaam aan de top. Ook achtervolger CNN hoeft voorlopig niet te vrezen voor het behoud van zijn positie. De zender Al Jazeera America, die sinds 20 september uitzendt, heeft zijn standpunt nog niet kunnen maken.

Al Jazeera America, een voortvloeisel van het nieuwsconcern Al Jazeera uit Qatar, heeft tot dusver weinig medestanders gevonden op het Amerikaanse continent. ‘Emmers vol weerstand’, noemt directeur Ehib Al Shihabi het in een interview met NRC-verslaggever Stijn Bronzwaer. De kijkcijfers zijn laag, de grote providers werken niet mee en er heerst grote weerstand onder de bevolking.

Tijdens Prime Time wist Al Jazeera America met het programma ‘Real money with Ali Velshi’ niet meer dan 54.000 kijkers te trekken. Andere programma’s stokten op gemiddeldes van 48.000 kijkers en minder.

Zijn het problemen waar elke beginnende zender mee te maken krijgt? Volgens Stijn Bronzwaer is dat nog niet helemaal duidelijk. Volgens hem moet nog blijken of de zender voet aan de grond krijgt in de VS. ‘Al Jazeera America heeft een groot bereik aangekocht, en de Engelse variant werd erg goed bekeken via internet’.

Al Jazeera heeft een totaal andere opzet dan andere Amerikaanse nieuwsmedia. En dat kan nu net zijn waar de gemiddelde Amerikaan behoefte aan heeft. ‘Al Jazeera heeft overal ter wereld bureaus, er zullen dus een stuk meer buitenlandreportages komen’.  Ook beweert de zender met een stuk meer feitelijk nieuws te komen dan de huidige heersers op de markt. En daar zit misschien ook wel de fout, denkt Bronzwaer. ‘Juist opiniërend nieuws wordt in Amerika goed bekeken. Daarom is Fox al ruim tien jaar de grootste, die hebben juist voornamelijk opiniërend nieuws’.

Ook zit de zender met een massief imagoprobleem. Als een Amerikaan aan Al Jazeera denkt, ziet hij een medium voor zich waar Osama bin Laden al zijn videoboodschappen naartoe stuurde. Het zit ‘m in de naam, zegt hoogleraar Mohammed el Nawawy tegen een correspondent van BNR nieuwsradio. ‘Jammer genoeg wordt Al Jazeera in Amerika niet altijd bekeken op inhoud, maar ook op waarneming’, zegt hij. VS-correspondent Reinout van Wagtendonk: ‘mogelijk er is gewoon geen ruimte meer voor een vierde nieuwsnetwerk op de Amerikaanse kabel’.

Al Jazeera heeft de laatste jaren vele prijzen in ontvangst genomen voor journalistiek kwalitatief goed werk. Het is nu aan de Amerikanen om dat in te zien. De jonge zender Al Jazeera America moet zien te overleven tussen de giganten, maar het lijkt er niet op dat ze op gaan geven. Shihabi: ‘Dat negatieve beeld stopt wel zodra we beginnen met uitzenden’.