caption cc: Scott Beale
Internationaal

world-wide-web-nog-steeds-lastig-jounalistiek

Sep 10, 2013 De mediaredactie

‘De geschreven journalistiek maakt de laatste jaren een aantal flinke veranderingen door. Tegenwoordig heeft iedere krant of tijdschrift een online broertje. Geld verdienen met internetjournalistiek is echter een andere kwestie. Er woedt een hevige discussie over paywalls en de abonnementen economie bij The Guardian.” rondom nieuwssites.

Tegenstanders van de tolpoortjes vinden dat alles op het internet gratis behoort te zijn. Ronnie Overgoor, mediaondernemer en schrijver van het boek ”Ondernemerslessen van een Internet Cowboy”, is van mening dat paywalls niet het antwoord zijn op de afnemende abonnementen. “Als je een bepaalde ”niche” hebt dan kan je mensen daarvoor laten betalen, maar mensen gaan niet betalen voor het nieuws dat ze makkelijk op een andere site kunnen halen.” Is het wel mogelijk geld te verdienen met nieuws op het<a title=”Nederlands onderzoek over paywalls ”

olgens BuzzFeed CEO Jonah Peretti wel. De mede-oprichter van de ”viral news” site kwam gisteren met een publicatie op LinkedIn over zijn bedrijf. Peretti beschreef het recente succes van de nieuwssite en gaf een blik op de toekomst. Ook meldt hij dat het bedrijf dit jaar winst heeft gemaakt. “We hebben een record omzet geboekt in augustus. We zijn in vier jaar van geen winst naar een winstgevend bedrijf gegaan met meer dan 300 werknemers”, vertelt hij op LinkedIn. Toch maakt BuzzFeed geen gebruik van paywalls. Met op maat gemaakte ads weet de site met reclameopbrengsten winst te maken. De site verpakt reclame in interessante lijstjes of andere producties. Bijvoorbeeld een lijst over de mogelijkheden van 3D-printers ter promotie van een “een lijst als reclame op de website BuzzFeed.com.”

BuzzFeed lanceerde dit jaar 265 verschillende reclameprogramma”s en voorziet er volgend jaar rond de zes- tot zevenhonderd. Peretti is van mening dat mensen altijd een verlangen zullen hebben naar goede journalistiek, vermakend werk en krachtige verhalen. “Facebook, Twitter en andere social media sites zijn goede distributieplatformen, maar zijn niet genoeg om het gat te vullen dat de neergaande kranten achterlaten. De wereld heeft toegewijde professionals nodig.” Volgens Ronnie Overgoor zal journalistiek ook nooit echt verdwijnen. Hij denkt wel dat de oude manier van denken en geld verdienen binnenkort niet meer werkt. Naast paywalls is ook de doorsnee reclame banner het antwoord niet: “De nieuwe generatie is helemaal immuun voor een banner op een website”, aldus Overgoor. Creatieve vormen van adverteren en nieuwe ondernemersmodellen zijn volgens Overgoor de toekomst van de journalistiek. “De klassieke media moet niet langer vasthouden aan vroeger.”

Wat er dan wel precies moet gebeuren is moeilijk te zeggen. Sites als BuzzFeed en NU.nl hier in Nederland zijn goed bezig volgens Overgoor. “Over een jaar of 10 is het allemaal anders. Dan zijn er nieuwe modellen van bedrijven die nu nog niet eens bestaan. Het kan zo maar zo zijn dat de kranten die nu 80 procent van de totale oplage in handen hebben het dan met minder dan de helft moeten doen.”