Het is vrijdagavond en je zit op de bank voor een nieuwe aflevering van ‘The Voice of Holland’. Je voeten liggen op de salontafel, links van je ligt een XXL zak chips en op je schoot ligt je tablet. Want ondanks dat je zelf nog nooit een mooie noot hebt gezongen, jureer jij vanuit je woonkamer als volwaardig jurylid mee.

Second screens. Op twee of meerdere schermen tegelijk bezig zijn. Sinds een aantal jaren komt het geleidelijk op. Steeds vaker wordt er aan het einde van een tv-programma gezegd: ‘Wil je meer? Surf dan nu naar onze website’. Alsof de programmamaker er al vanuit gaat dat tvkijkend-Nederland meteen een tablet bij de hand heeft. Toch zijn second screens nog niet helemaal ingeburgerd. Zeker voor de journalistiek is er nog een hoop ontwikkeling mogelijk.

Omschakelen

Eelco van de Wiel is co-founder van LiveWall, een bedrijf gespecialiseerd in second screens. “Second screens worden steeds vaker al gebruikt op tv. Maar de ontwikkelingen gaan nog niet zo hard als ik graag had gezien. Het is altijd zoeken naar een verdienmodel in het plaatje. We kunnen wel leuke nieuwe apps bedenken voor programma’s, maar dan moet dat natuurlijk ook wel iets opleveren”. Overigens levert het wel altijd meer kijkers op voor de programma’s, volgens de co-founder van het bedrijf.\r\n\r\n“Ik denk dat het nog niet zo snel gaat, omdat nog niet iedereen om is. Het is net als met de smartphone. Die bestaat ook al tien jaar, maar de afgelopen twee jaar is hij pas volop in gebruik”. Volgens Van de Wiel moet het medialandschap haar denkwijze omschakelen. “Als journalist moet je niet bezig zijn met de gedachte ‘ik maak een tijdschrift’, maar focussen op je doelgroep of visie. Er zijn veel mogelijkheden en die zullen ook alleen maar verder ontwikkelen. Ik neem als voorbeeld de Crea Gids. Op het second screen kun je dan 3D een stoel plaatsen en deze versieren.”\r\n\r\nVan de Wiel zegt dat het belangrijk is dat journalisten multimediaal denken. “Als die omslag gemaakt is, zal het gebruik van second screens nog verder ontwikkelen.”

Trend

Sociale media expert Corinne Keijzer over de second screens: “Dit is een trend die voorlopig nog wel door blijft zetten. Tegenwoordig zit iedereen toch al met meerdere schermen op de bank. Je wilt niets missen en dat zal alleen maar toenemen.\r\n\r\nOver het algemeen denk ik dat journalisten al goed inspelen op sociale media en vernieuwingen. Ze zitten allemaal op Twitter om bij te houden wat er allemaal wordt getweet. Het gebruik van een second device zal wat dat betreft ook goed opgepakt worden.”

In de lift

Tv-journalist Tim Koomen is erg te spreken over de second screens. “Het zit in de lift. Ik vind het persoonlijk ook een erg positieve ontwikkeling op het gebied van technologie. Ik merk dat de spanningsboog van mensen steeds korter wordt. Dat zie ik bij mijn nichtjes als ze filmpjes bekijken op YouTube. Een paar minuten, dan zijn ze het beu en klikken ze alweer op het volgende filmpje. Maar ook in het algemeen hebben we maar kort aandacht. Mensen willen steeds sneller weten waar iets over gaat.”

“Met een second screen kan je iets extra’s toevoegen aan een productie. Je kan er veel informatie in kwijt om de kijker te stimuleren. Succesverhalen zijn bijvoorbeeld programma’s als ‘Wie is de Mol’ en ‘The Voice of Holland’. Daaraan zie je dat in de tv-journalistiek al veel wordt gedaan met second screens.”

Ook voor serieuzere programma’s als Pauw & Witteman heeft Koomen ideeën: “Ze kunnen ook iets extra’s toevoegen. Bijvoorbeeld door dieper in te gaan op dingen uit hun programma, maar ze moeten het op een second screen wel heel kort houden. Anders is de kijker al lang weer afgedwaald.”\r\n\r\nBij geschreven media is het belang van een second screen nog een beetje onduidelijk voor Koomen. “Als je de krant zit te lezen ga je er niet nog een tablet naast houden. Dan kan je net zo goed de krant op je tablet lezen. Onder een artikel in de krant kun je eventueel wel zetten: kijk verder op je tablet. Dan zijn de lezers toch interactief bezig en bied je ze als krant iets extra’s.”

“In de toekomst denk ik dat de second screens nog uitgebreider worden. Misschien live interviews na een nieuwsuitzending. En nog verder in de toekomst zie ik hologrammen in de second screens. Of dat je 3D boven je tablet een hoofd ziet praten.”